tiistai 24. maaliskuuta 2020

Johdatus historiaan

Mitä historia on, miten historiantutkimusta tehdään ja miten lähteitä käytetään? Näihin kysymyksiin koitan vastata tässä kirjoituksessani.



Historia ja historiantutkimus


Sana historia tarkoittaa sekä menneisyyttä ylipäänsä, kirjoitetun historian aikaa, että sen tutkimusta, joten tässä kirjoituksessani käytän selkeyden vuoksi sanaa historia tarkoittamaan yleisesti menneisyyttä ja sanaa historiantutkimus tarkoittamaan kirjallisten lähteiden avulla menneisyyttä tutkivaa tieteenalaa.

Historiantutkimuksessa, jota minäkin opiskelen Helsingin yliopistossa, lähteet ovat kirjoitettuja. Historia alkaa kirjoitetun kielen ilmaantumisesta, mikä tapahtuu eri puolilla maailmaa eri aikoina. Varhaisimmat kirjoitetut lähteet ovat Sumerin valtakunnasta Kaksoisvirtainmaasta yli neljän ja puolen vuosituhannen takaa. Suomessa kirjoitettu historia alkaa vasta keskiajalla (Suomen keskiaika määritellään kirjoituksen alkamisesta), mikä tapahtui eri puolilla maata suunnilleen välillä 1100–1300. Kirjoitettuja, eli historiallisia lähteitä on vasta tämän jälkeen, joten teoriassa historiantutkimus ei voi tutkia menneisyyttä keskiaikaa edeltävältä ajalta Suomessa. Käytännössä on kuitenkin mahdollista tehdä historiantutkimuksen tieteenalalla tutkimusta, joka käsittelee kokonaan esihistoriallisia aikoja, mutta silloin täytyy turvautua vertailevaan aineistoon ja lainata tutkimusmenetelmiä muiden tieteenalojen, kuten arkeologian puolelta. Näin minäkin olen tehnyt tutkiessani Suomen esihistoriaa.

Esihistoria


Esihistoriaksi nimitetään aikaa, jolloin ihminen ei osannut kirjoittaa. Koska kirjoituksen keksiminen tai käyttöönotto määrittelee historian alkupisteen, määrittelee se samalla myös esihistorian päätepisteen. Koska kirjoustaito levisi hitaasti ympäri planeetan (ja sai alkunsa monessa eri paikassa), esihistoria jatkui eri puolilla maailmaa eri aikoihin saakka.

On myös olemassa eristäytyneitä yhteisöjä vaikkapa Amazonian sademetsissä ja Intian valtameren saarilla, jotka oletettavasti eivät ole kehittäneet kirjoitettua kieltä, he siis elävät yhä esihistoriassa tänäkin päivänä. Ei ole mitään syytä olettaa että menneisyys olisi tietynlainen ennalta määrätty kehityskulku kohti kirjoitustaitoa, vaan ihmisyhteisöjä on aina ollut, jotka eivät ole tarvinneet kirjoitusta mihinkään. Heitä ei voida tutkia historiantutkimuksen perinteisin keinoin, vaikka heidän historiansa, menneisyytensa tapahtumat, onkin mahdollista kirjoittaa ylös meidän kielellämme.


Historialliset lähteet

 

Esimerkki historiallisesta lähteestä: Ruotsin kuningas Birger Maununpojan suojelukirje Karjalan naisille 1.10.1316, joka on itse asiassa Suomen historian vanhin säilynyt asiakirja. Kirje on kirjoitettu latinaksi. Täällä kirjeen sisältö myös käännettynä suomeksi.

Historiallisia lähteitä ovat kaikki kirjoitetut lähteet. Kirjat, kirjeet, sanomalehdet, kartat, muistiinpanot, päiväkirjat, muistiinmerkityt puheet, piirtokirjoitukset, ym. Sekä kaunokirjalliset teokset, kuten saagat, tarut, legendat, myytit, muinaisrunot, pyhimyselämäkerrat ym. että varsinaiset historiankirjat voivat olla lähteitä. Niitä täytyy kuitenkin tulkita eri tavoin.

Historiallinen tekstilähde tulee aina ajoittaa. Onko se alkuperäislähde, eli kertooko se omasta ajastaan, vai menneiden aikojen tapahtumista. Koska teoreettisella tasolla kaikki lähteet on kirjoitettu sen jälkeen kun niiden kertomat asiat ovat tapahtuneet (ainoastaan videokuva voi tallentaa asiat samanaikaisesti niiden tapahtumisen kanssa), on historiantutkimuksessa eroteltu alkuperäislähteet ja myöhemmät lähteet niin että riittävän lyhyen ajan päästä tapahtumista kerrotut asiat lasketaan vielä alkuperäislähteiksi.

Hyvä rajapyykki alkuperäislähteiden määrittelemiselle on antiikin etruskien ja roomalaisten käsite saeculum. Alun perin saeculum tarkoitti sitä aikaa, joka on kulunut kun viimeinenkin ihminen joka on ollut elossa jonkin tapahtuman hetkellä (kuten kaupungin perustamishetkellä), on kuollut. Tällöin yhden saeculumin aikana on mahdollista saada ensikäden lähteitä silminnäköijöiltä, jotka ovat olleet elossa tapahtumahetkellä.

Alkuperäislähteitä ovat esimerkiksi silminnäkijäkertomukset ja silminnäköijöiden haastattelut. Tällöin vaikkapa kreikkalaisen historioitsija Herodotoksen Historiateos on suurimmalta osin alkuperäislähde, koska hän kertoo itse näkemistään asioista, ja asioista, jotka hän on saanut tietoonsa haastattelemalla silminnäkijöitä. Osa hänen (esimerkiksi piirtokirjoituksista) tarkistamistaan tiedoista kertoo kuitenkin häntä itseään paljon vanhemmista ajoista, jolloin hänen kirjoituksensa näistä tapahtumista ei ole alkuperäislähde, vaan toisen käden lähde.

Termit ensikäden lähde ja toisen käden lähde tulee myös selittää. Alkuperäislähteet ovat aina ensikäden lähteitä eli primäärilähteitä, eli niiden kirjoittaja on saanut ensikäden tietoa, siis hankkinut tiedon aiheesta itse, yleensä näkemällä ja kokemalla. Toisen käden lähde eli sekundäärilähde on sellainen, jota kirjoittaja ei itse ole nähnyt eikä kokenut, vaan on kopioinut sen jostakin saatavilla olleesta ensikäden lähteestä. Toisen käden lähde voi olla kirjoitettu nykyaikana, vaikka se kertoisi muinaisaikojen tapahtumista, kunhan se pohjautuu ensikäden lähteisiin. Tämän jälkeen tulevat kolmannen käden lähteet eli tertiäärilähteet. Kolmannen käden lähde voi olla esimerkiksi tiivistelmä tai koonti alkuperäislähteistä ja niihin viittaavista toisen käden lähteistä.

Jokaisen kerran kun tieto kulkeutuu henkilöltä toiselle, tapahtuu se sitten suullisesti tai kirjallisesti, on mahdollista että viesti vääristyy jollain tapaa, ja ilmiö voi kertautua Rikkinäinen puhelin -leikin tavoin joka välikäden kautta kulkiessaan. Tätä ei tietenkään aina tapahdu, eikä se ole mikään väistämättömyys, mutta riski virheisiin ja tahalliseen vääristelyynkin on aina mahdollinen. Tieteellisessä tutkimuksessa pitäisikin mahdollisuuksien mukaan aina viitata ensikäden lähteisiin.


Roomalaisen kirjailijan ja luonnontieteilijän Plinius vanhemman ainoa säilynyt teos Naturalis Historia (Luonnonhistoria) vuodelta 79 jaa. on säilynyt meidän päiviimme vain keskiajan ja uuden ajan alun kopioina, joista kuvassa yksi, Kölnissä vuonna 1524 painettu kirja, nyt Suomen Kansalliskirjastossa. Tämä kirja on historiallinen lähde kahdessa mielessä, teksti kertoo Välimeren maailmasta ensimmäisellä vuosisadalla jaa., kuvitus puolestaan 1500-luvun alun Saksasta.


Monet ensikäden lähteet ovat säilyneet meidän aikaamme kuitenkin vain välikäsien kautta. Esimerkiksi lähes kaikki antiikin kirjojen alkuperäiskappaleet ovat kadonneet, mutta niistä on olemassa keskiaikaisia kopioita, joidan ansiosta tunnemme teosten sisällön. Munkit ja maallikkokirjurit jäljensivät keskiajalla klassisia tekstejä pilkuntarkasti, mutta kopiot ovat aina alttiita inhimillisille virheille, sanojen tai kokonaisten rivien poisjäämiselle, väärinluetuille sanoille, sekä suoranaiselle sensuroinnille, jos esimerkiksi epäkristillisinä pidettyjä teemoja on haluttu kristillistää lukijoiden tarpeisiin. Onneksi monesta tunnetusta antiikin teoksesta on olemassa monta eri kopiota, joita vertailemalla voidaan mahdollisesti saada selville niiden yhteinen alkuperä, ja alkuperäisen teoksen koostumus.


Lähdekritiikki ja tulkinta


Kaikki historialliset lähteet vaativat tulkintaa, eikä mitään niistä voida ottaa suoralta kädeltä silkkana totuutena. Filosofisesti ajateltuna totuutta ei edes voida kirjoittaa ylös, vaan kaikki kirjoitus on tulkintaa totuudesta. Myöskään absoluuttista totuutta ei ole olemassa, vaan se näyttäytyy jokaiselle näkijälle ja kokijalle erilaisena, henkilökohtaisena versiona totuudesta. Kaikki lähteet ovat siis teoriassa subjektiivisia, vaikka historiankirjoittajat olisivatkin pyrkineet mahdollisimman suureen objektiivisuuteen.

Lähdekritiikki on erittäin tärkeä osa tutkimusta. Historioitsija ei voi kritiikittä ottaa mitään lähdettään automaattisesti totena, vaan hänen on todettava lähteen luotettavuus. Tässä on otettava huomioon onko kyse alkuperäislähteestä, ensikäden lähteestä, vai toisen tai kolmannen käden lähteestä. Lisäksi täytyy selvittää onko kirjoittaja luotettava kertoja. Historiankirjoittaja on kirjoittanut aina omasta näkökulmastaan, ja tämä on monesti johtanut kovin yksipuoliseen kuvaan tapahtumien kulusta. Tällöin historiantutkijan on selvitettävä mahdollisimman monesta eri lähteestä tapahtuman eri puolet, ja tehtävä oma tulkintansa, eli paras arvaus siitä miten asiat todellisuudessa menivät.

Tulkinta onkin historiantutkijan tärkein tehtävä. Lähteethän ovat jo olemassa, mutta maallikko ottaa ne usein tosissaan. Ja miksei ottaisi, eihän hänellä ole työkaluja eikä koulutusta sen todentamiseen ovatko lähteet luotettavia vai eivät. Senpä takia yliopistoissa koulutetaan historioitsijoita, jotka tutkivat historiaa työkseen ja kertovat muille ihmisille lähteistä tekemiänsä tulkintoja. Sitä on historiantutkimus. Vaikka ammattihistorioitsijaksi kouluttautuminen vaatii usean vuoden yliopisto-opinnot, ei ole syytä miksei historiaa voisi tutkiskella omaksi huvikseen ja hyödykseen kuka tahansa maallikko vapaa-ajallaan. Tällöin on kuitenkin aina muistettava että oma näkemys ei ole samanarvoinen kuin koulutetun tutkijan näkemys, yksinkertaisesti siitä syystä että ammattitutkijalla on tukenaan se opetus, mitä muut tutkijat ovat hänelle vuosien aikana opettaneet. Tieteellinen metodi, eli lähteiden tutkiminen ja niistä tulkintojen tekeminen, on se tärkein oppi jonka yliopisto opiskelijoilleen antaa, eivät suinkaan ne lähteet ja tutkimuskirjallisuus joita tutkimuksen apuna käytetään, nehän ovat avoimesti saatavilla aivan kaikille lukuintoisille.

Historioitsijan on lähdekritiikissään ymmärrettävä että jokainen lähde on tehty jotakin tarkoitusta varten. Esimerkiksi poliitikon puhe on kirjoitettu edistämään hänen poliittista uraansa, ja saattaa sen takia sisältää liioittelua, vähättelyä, ja suoranaisia valheita. Markkinointitarkoituksissa tehdyt viestit on tarkoitettu myymään ihmisille asioita, joten ne luovat mielikuvia, joilla ei välttämättä ole todellisuuden kanssa juurikaan tekemistä. Historiankirjat on saatettu kirjoittaa tilaustyönä hallitsijalle, jolloin hallitsijaa kohtaan ei yleensä uskalleta esittää kritiikkiä, vaikka se olisi ollut aiheellista. Sananlasku "voittajat kirjoittavat historian" pitää melko usein paikkansa, ja esimerkiksi sotien voittajaosapuoli on monesti voinut kirjoittaa sodan tapahtumista yksipuolisesti, eikä meille ole säilynyt hävinneen osapuolen kertomusta lainkaan.

Yksipuolisuus on muistettava etenkin kirjallisten ja ei-kirjallisten kulttuurien kohtaamisista kertovia lähteitä lukiessa. Hyvänä esimerkkinä antiikin Rooman valloitussodat, joista meille on säilynyt lähinnä roomalaisten itsensä, sekä roomalaismielisten kreikkalaisten kertomuksia. Suurin osa Rooman etenkin Euroopassa valloittamista kansoista ei osannut kirjoittaa (eivätpä he kirjoitettua kieltä tarvinneetkaan), joten heidän omaa kertomustaan ei voida kuulla.

Historiantutkimuksen helmasyntejä on myös determinismi, eli usko jonka mukaan tapahtumien kulku on ennalta määrätty. Todellisuudessa mikään ei määrää historian kulkua ennalta, vaan kaikki on ennustamatonta. Se että tutkii historiaa, ei auta ennustamaan tulevaisuutta. Tulevaisuuden ennustaminen on mahdotonta, sen takia historia tuntuu joskus "toistavan itseään", eikä ihminen "opi historian virheistä", vaan on "tuomittu toistamaan niitä". Historialliset kehityskulut ovat niin monisyisiä ja vaikeita hahmottaa etukäteen että niiden perusteella tulevaisuuden ennustaminen on suurimmalta osin toivotonta. Valistuneita arvauksia on aina esitetty, mutta useimmat niistä ovat menneet pieleen.

Myös usko siihen että historia on suoraviivainen kehitys kohti parempia ja kehittyneempia asioita on täydellisen väärä. Uskomus on lähtöisin jo Darwinin evoluutioteoriasta, tai oikeammin sen väärinymmärtämisestä, joka alkoi välittömästi teorian julkaisun jälkeen. Deterministisessä mielessä evoluution katsottiin väistämättä johtavan alkeellisemmista eliöistä kohti monimutkaisempia, ja vaikka näin perustasolla onkin tapahtunut, mikään kehityksen mekanismi ei ohjaa kehitystä kulkemaan tähän suuntaan. Tähän liittyy vanha ajatus ihmisestä luomakunnan kruununa. Sama kehitysopillinen käsitys on sittemmin liitetty myös kulttuurievoluution käsitteeseen, jonka mukaan ihmisen kulttuurit kehittyvät samalla tavoin yksinkertaisesta alati kohti monimutkaisempia rakenteita.

Kulttuurievoluutio kuulostaa ensi alkuun järkeenkäyvältä ajatukselta: esihistorialliset yhteisöt näyttävät vähemmän kehittyneitä kuin nykyaikaiset yhteisöt. Vaan kun asiaa tarkastellaan lähemmin, joudutaan kysymyksen äärelle, mitä kehittyneisyys ylipäätään tarkoitaa? Totta kai esihistoriallisilla ihmisillä oli vähemmän keksintöjä ja omaisuutta kuin nykyajan ihmisillä, ja nykyihminen tietää enemmän asioita kuin kauan sitten eläneet esivanhempansa, mutta tekeekö tavaran paljous tai tiedon määrä kulttuurista kehittyneemmän?

Koska emme pääse menneisyyden ihmisten pään sisään, esihistoriallisten ihmisten hengenmaisemaa on jokseenkin mahdoton arvioida, mutta ainakaan fysiologisesti (10 000 vuotta sitten ihmisen aivot olivat täsmälleen saman kokoiset kuin nykyäänkin) ei ole mitään syytä etteivätkö heidän henkiset kykynsä olisi olleet yhtä hyvät kuin kenellä tahansa meistä. He eivät vain tarvinneet niitä kaikkia tietoja, taitoja ja tavaroita, joita meillä on käytössämme (emmekä mekään välttämättä tarvitsisi). Maailma oli heille erilainen, ja jos me olisimme syntyneet kivikaudella, tai kivikauden ihmiset nykyajassa, meistä olisi tullut heitä, ja heistä meitä.

Jokainen ihminen katsoo menneisyyttä omasta perspektiivistään, mikä vääristää kuvaa siitä. Nykyajan lasien läpi katsottuna menneisyys saattaa näyttää vieraalta, pelottavalta, alkeelliselta, taikauskoiselta, välivaltaiselta, raa'alta, julmalta, barbaariselta, kehittymättömältä ja kauhealta, tai vaihtoehtoisesti romanttiselta, villiltä ja vapaalta ihanneyhteiskunnalta, mutta todellisuus on jotain siltä väliltä. Todellisuudessa kaikki ajat ovat siinä eläneille ihmisille olleet aivan tavallista tylsän arkista nykypäivää. Menneisyyteen heijastetut kuvitelmat niin dystopioista ("Pimeä keskiaika"), kuin utopioistakin (Atlantis, El Dorado, Shangri-La) ovat yhtä lailla hölynpölyä. Yhteneväistä näille kuvitelmille menneisyydestä on se että ne kertovat enemmän siitä ajasta missä ne on luotu, ei siitä ajasta mitä ne ovat kuvaavinaan.

Esimerkiksi myytti pimeästä keskiajasta luotiin Renessanssin humanismin ajalla, ei sen takia että humanistit olisivat tutkineet keskiaikaa ja tulleet siihen tulokseen että se oli pimeää aikaa, vaan siksi että halusivat korostaa omaa aikakauttaan, uutta aikaa, vastinparina antiikin sivistykselle jota he kovasti pitivät arvossa. Keskiaika luotiin tarkoituksella sivistymättömäksi välikaudeksi vanhan ja uuden ajan välille. Tämä käsitys ei lainkaan vastaa historiallista todellisuutta, mutta siihen yhä uskoo yllättävän moni. Alkuperäislähteitä tutkimalla voidaan kuitenkin päästä tällaisia myyttejä syvemmälle todelliseen historiaan.


Tutkimuskirjallisuus ja tietokirjallisuus

 

Vasemmalta oikealle: 1. Primäärilähde: aito keskiaikainen kirja, Petrus Hispanuksen Tractatus, 1300-luvulta. Kansalliskirjastossa.
2. Sekundäärilähde: tutkimuskirjallisuutta, Jaakko Tahkokallion primäärilähteisiin perustuva väitöskirja Monks, Clerks and King Arthur.
3. Tertiäärilähde: Markus Hiekkasen väitöskirjansa (The stone churches of the medieval diocese of Turku) pohjalta kirjoittama tietokirja Suomen keskiajan kivikirkot.
4. Tertiäärilähde: Keskiajan avain, keskiajantutkimuksen käsikirja, joka esittelee lähteitä ja uutta tutkimusta aikakaudesta.
5. Tietokirja: Suomen keskiaika, suurelle yleisölle suunnattu populaaritietokirja keskiajasta.

Tutkimuskirjallisuus tulee erottaa selvästi alkuperäislähteistä. Tutkimuskirjallisuus, sikäli kuin se perustuu ensikäden lähteisiin, voidaan laskea toisen käden lähteiksi. Näin ollen se ei ole todistusarvoltaan yhtä vahva kuin ensikäden lähde. Kaikki historiantutkimus tulee tarkistaa alkuperäislähteistä, mitä varten tutkimuskirjallisuudessa onkin viitattu ensikäden lähteisiin, tai toiseen tutkimukseen aiheesta.

Tutkimuskirjallisuus on vielä eri asia tietokirjallisuuden kanssa. Tutkimuskirjallisuutta tekevät tutkijat yliopistoissa ja vastaavissa tutkimuslaitoksissa, ja tutkimukset tarkistetaan aina muilla saman aihealueen tutkijoilla, jotta ne voidaan todeta paikkansapitäviksi. Esimerkiksi gradut ja väitöskirjat ovat tutkimuskirjallisuutta, mutta niin ovat monet muutkin tutkijoiden tekemät kirjat, joissa lähteet on oikeaoppisesti viitoitettu. Tutkimuskirjallisuudesta voidaan tehdä suurelle yleisölle kirjoitettuja tietokirjaversioita, jotka on kirjoitettu maallikolle helpommin ymmärrettävään muotoon.

Tietokirjoja ei kuitenkaan aina tarkastuteta muilla tutkijoilla, ja kenen tahansa on mahdollista kirjoittaa tietokirjoiksi luokiteltavia teoksia. Ikävä kyllä mikään ei myöskään estä ihmistä kutsumasta itseään tutkijaksi tai asiantuntijaksi, vaikka hänellä ei minkäänlaista pätevyyttä alalle olisikaan, ja kirjoittamasta täyttä puutaheinää olevia tietokirjoja (minä itse järkytyin lapsena kun opin tämän).

Koska kaikki kirjoittajat eivät ole luotettavia, kirjoittajan taustoista on hyvä olla perillä. Joidenkin motiivina kirjoittaa pseudohistoriallisia teoksia on maine ja kuuluisuus, toisilla raha. Jossain määrin nuo kirjat myyvät, koska niitä painetaan, joskin kustantamot, jotka näin tekevät, ovat yleensä hyvin pieniä ja epämääräisiä (esim. Salakirjat). Pseudohistorialliset kirjat ovat suosittuja kaikenlaisia salaliittoteorioita harrastavien ihmisten keskuudessa. Kirjoittajasta onkin hyvä ottaa selvää ennen kuin voi luottaa lukemaansa. Akateemisesti koulutetut ihmiset, jotka kirjoittavat omasta erikoisalastaan, ovat yleensä luotettavia.

Sarjajulkaisut ja lehdet

 

Valikoima historian tutkimukseen keskittyviä sarjajulkaisuja, vasemmalta oikealle: Historiallinen aikakauskirja, Scandinavian Journal of History, The English Historical Review, The American Historical Review, The Historical Journal.

Historian alalta julkaistaan muutamia aikakausjulkaisuja, joista Historiallinen aikakauskirja on tunnetuin Suomessa. Pohjoismaissa suurimpia on Scandinavian Journal of History. Nämä ovat luotettavia sarjajulkaisuja, joihin kirjoittavat oikeat historiantutkijat, ja kaikki kirjoitukset käyvät läpi tieteellisen vertaisarviointiprosessin. Useat näistä julkaisuista ovat maineikkaiden yliopistojen, kuten Oxfordin ja Cambridgen kustantamia.

Täysin eri asia ovat historia-aiheisen aikakauslehdet, joita kirjakauppojen ja kioskien lehtihyllyt ovat pullollaan. Näitä syntyy kuin sieniä sateella ja kuolee pois samaa tahtia. Historialehtiä kirjoittavat historiasta kiinnostuneet toimittajat, joilla ei ole tutkijan koulutusta tai pätevyyttä. He ovat opiskelleet journalismia, harvemmin historiaa. Journalismin opinnot eivät anna riittävän hyvää kuvaa historian alasta, jotta tällaisia lehtiä voisi ottaa todesta. Ne ovat viihdettä, ja sen näkee jo keltaista lehdistöä imitoivista räiskyvistä kansista täynnä šokeeraavia kuvia ja versaalikirjaimilla huutavia lööppiotsikoita.

Valikoima populaareja historia-aiheisia aikakauslehtiä, vasemmalta oikealle: Suomen historia, Historia, Maailman Historia, Tieteen Kuvalehti Historia, Ilta-Sanomien Historia-liite.

Historialehdet eivät kirjoita sellaisista aiheista, joita olisi viime aikoina erityisesti tutkittu, elleivät tutkimukset ole tuoneet esiin jotain todella uutta ja erilaista. Sen sijaan historialehdet kirjoittavat artikkeleita aiheista, joita lukijat haluavat lukea, eli ne myyvät lehtiä. Näitten keski-ikäisten ja vanhempien miesten suosimien historialehtien vakioaiheet ovat aina samat: sota, etenkin toinen maailmansota, natsit, Hitler, muut diktaattorit, Talvisota ja Jatkosota, suurmiehet, murhat ja väkivalta, keksinnöt, oudot tai "selittämättömät" sattumukset, keskiaika, antiikin Kreikka, Rooma ja faraoiden Egypti. Keskiajalta, antiikista ja Egyptistä nostetaan yleensä esiin sotaan, muuhun väkivaltaan, suurmiehiin ja kuuluisiin rakennuksiin kuten temppeleihin ja pyramideihin liittyviä juttuja.

Artikkeleiden taso vaihtelee huimasti. Yleensä viime vuosisadasta kertovien juttujen faktat ovat suurin piirtein kohdillaan, koska ne on toimittajien helppo tarkistaa Wikipediasta. Mutta mitä kaueammas menneisyyteen juttu sijoittuu, sitä varmemmin siitä löytyy virheitä. Keskiajasta ja vanhasta ajasta kertovien artikkelien taso on suorastaan ala-arvoinen. Ne ovat täynnä asiavirheitä, jotka olisi ollut helppo tarkistaa oikeista lähteistä ja tutkimuskirjallisuudesta, mikäli toimittajilla olisi ollut pienintäkään ymmärrystä siitä että he eivät ole riittävän asiantuntevia kirjoittamaan juttuja omien kouluopetuksesta peräisin olevien muistojensa perusteella, tai siteeraten netissä julkaistuja populaariartikkeleita, jotka eivät kestä tieteellistä tarkastelua.


Toivottavasti tämä kirjoitukseni antoi kuvan siitä mitä historiantutkimus tieteenä on, minkälaisia lähteitä siinä käytetään, ja minkälaista lähdekritiikkiä niihin on kohdistettava. Tulen jatkossa antamaan pidemmän katsauksen historian lähteisiin, tutkimus- ja tietokirjallisuuteen, sekä historia-aiheisiin sarjajulkaisuihin ja lehtiin.


Seuraavassa kirjoituksessani kerron kuitenkin arkeologiasta tieteenalana, ja sen käyttämistä lähteistä.

sunnuntai 22. maaliskuuta 2020

Mitä on autenttisuus ja miksi se on tärkeää?

Usein historianelävöityksestä puhuttaessa nousee esille termi autenttisuus. Mitä sillä tarkalleen tarkoitetaan, ja onko se tärkeää elävöityksen kannalta? Näihin kysymyksiin vastaan tässä kirjoituksessani.

Mitä autenttisuus on?


Autenttisuus on eksistenssifilosofiassa merkittävä käsite, joka Tieteen termipankissa on määritelty seuraavasti:

jokin asia riisuttuna epäaidoista aineksista

Kirjallisuustieteessä autenttisuus on määritelty seuraavasti:

alkuperäinen, väärentämätön, oikea, aito

Sana autenttinen tulee kreikan sanasta authentikos (αὐθεντικός), joka tarkoittaa alkuperäistä.


Autenttisuus tarkoittaa siis aitoa asiaa, sellaista, jossa ei ole mitään epäaitoa, väärää tai valheellista mukana. Historianelävöityksessä käsite tarkoittaa että elävöitettävä asia on aidonkaltainen, samanlainen kuin se on ollut historiassa, vailla vääristelyä ja valheellisuutta, epäaitoutta.

Sanan alkuperäisen merkityksen, joka siis on 'alkuperäinen', mukaan historianelävöityksessä ei voida koskaan päästä täydelliseen autenttisuuteen. Tämä vaatisi että kaikki käytettävät esineet olisivat alkuperäisiä, eli aitoja historiallisia esineitä. Niiden käyttöön elävöityksessä liittyisi eettisiä ja laillisia ongelmia kulttuuriperinnön suojeluun liittyen. Lyhyesti sanottuna se ei ole mahdollista.

Alkuperäiset esineet eivät edes ole siinä kunnossa että niitä voisi käyttää kuin uusia. Senpä takia elävöittäjät valmistavat ja hankkivat kopioita alkuperäisistä esineistä, jotka vastaavat niitä ulkonäöltään ja ominaisuuksiltaan, mutta ovat uusia. Uustuotantoesineitä nimitetään rekonstruktioiksi ja replikoiksi. Sanojen merkitykset eivät ole täsmälleen synonyymejä, mutta lähellä toisiaan.


Wikipedia kertoo rekonstruktiosta:
Arkeologiassa tai konservoinnissa rekonstruktio tarkoittaa kopion tekemistä jostakin historiallisesta esineestä.

Replika määritellään hieman eri tavalla:

Replika on jonkin laitteen kopio. Se muistuttaa esikuvaansa ulkoisesti, mutta teknisesti se voi olla ajanmukainen.
Replika voidaan tehdä myös laitteesta, jota ei oikeasti koskaan tehty... [esimerkiksi rakentamalla] kokeilumielessä alkuperäisten piirustusten mukaan.

Rekonstruktio on siis tiukemmin määritelty kopioksi olemassaolevasta esineestä, kun taas replikan voi valmistaa esineestä, jota ei milloinkaan ole valmistettu, mutta siihen olemassa suunnitelma. Historianelävöityksessä rekonstruktio on esimerkiksi kopio arkeologisesta esineestä, replika taas voi pohjautua kuvalähteeseen tai historialliseen kuvaukseen esineestä, jota ei itsessään ole löytynyt.

Luonnollisesti rekonstruktio on tarkempi kuin replika, jos se ei perustu olemassaolevaan fyysiseen esikuvaan. Tällaista fyysistä esikuvaa nimitetään latinankielisellä termillä reconstruendum, joka tarkoittaa vain esinettä, josta rekonstruktio tehdään. Kaikki rekonstruktiot ovat siis myös replikoita, mutta kaikki replikat eivät ole rekonstruktioita, koska osa niistä voi olla rakennettu ilman rekonstruoitavaa alkuperäisesinettä, reconstruendumia.

Joskus ihmiset käyttävät termiä "hypoteettinen rekonstruktio" sellaisesta kopiosta, joka ei perustu alkuperäiseen esineeseen, vaan esimerkiksi kuvalähteeseen. Termi on kuitenkin harhaanjohtava, sillä tässä tapauksessa ei pitäisi puhua rekonstruktiosta lainkaan, vaan replikasta.

Autenttisuus ja historiallinen tarkkuus


Englannin kielessä historianelävöityksen yhteydessä näkee käytettävän kahdenlaisia aitouteen viittaavia termejä: authenticity ja accuracy.

Merriam-Webster-sanakirja kertoo seuraavaa:

authentic


1 

a: worthy of acceptance or belief as conforming to or based on fact 

paints an authentic picture of our society 

b: conforming to an original so as to reproduce essential features 

an authentic reproduction of a colonial farmhouse 

c: made or done the same way as an original 

authentic Mexican fare 

2: not false or imitation : real, actual 

an authentic cockney accent 

3: true to one's own personality, spirit, or character 

is sincere and authentic with no pretensions

Samaisesta sanakirjasta olen hakenut myös seuraavat määritelmät:

accurate


1: free from error especially as the result of care 

an accurate diagnosis 

2: conforming exactly to truth or to a standard : exact 

providing accurate color 

3: able to give an accurate result 

an accurate gauge 


Sana authenticity on suomeksi autenttisuus, jota jo käsittelin aiemmin, ja accuracy, joka tarkoittaa suomeksi tarkkuutta ja virheettömyyttä, esiintyy historianelävöityksen yhteydessä yleensä sanan 'historiallinen' kanssa sanaparina historical accuracy. Sen voisi suomentaa 'historialliseksi tarkkuudeksi'. Sanojen merkitysero on vähäinen mutta olemassaoleva. Autenttisuus käsitetään laajemmin autenttisen ilmapiirin ja ajankuvan luomiseksi, historiallinen tarkkuus taas voi viitata jonkin yksittäisen objektin virheettömään jäljennykseen. Suomessa yleensä kuitenkin puhutaan vain autenttisuudesta tarkoitettaessa kumpaa tahansa, enkä näe syytä erotella arkipuheessa näitä toisistaan.

 

Miksi autenttisuus on tärkeää?


Jotta historianelävöitys ylipäänsä olisi mielekästä tekemistä, on sen perustuttava lähteisiin. Sen pyrkimyksenä tulee elävöittää menneisyyttä mahdollisimman aidosti, sellaisena kuin sen tiedämme olleen. Tämä tekee historianelävöityksestä autenttista. Mikäli näin ei toimita, on tuloksena laiskaa historianelävöitystä, jonka koko statuksen voisi kyseenalaistaa. Onko sellainen historianelävöitystä joka ei perustu historiaan? Sitä voidaan nimittää ehkä historiasta inspiroituneeksi toiminnaksi, mutta historian elävöitystä se ei ole.

Missä sitten kulkee raja, minkä jälkeen jokin toiminta on tai ei ole historianelävöitystä? Raja on häilyvä, ja teoreettinen, mutta sellaisen on oltava olemassa. Vaikka sitä ei voi ehkä mitenkään konkreettisesti määritellä (onko asun eri osien oltava 100% lähteisiin perustuvia, riittääkö 90%, ja kuinka paljon hypoteeseja ja luovuutta voi käyttää mukana?), on yleensä helppoa jaotella asioita kuuluviksi eri puolille rajaa, ja tämä tarkoittaa että raja on hypoteettisesti olemassa. Se että on olemassa oranssi väri, ei tarkoita etteikö olisi olemassa keltaista ja punaista, ja ne ovat erilaisia keskenään vaikka niiden välistä rajaa onkin mahdotonta tarkkaan määritellä.

Näin toimii myös autenttisuusmääritelmä. Joko jokin on autenttista tai sitten ei ole. Ei ole olemassa puoliautenttisia asioita. Jos valmistaa vaatteen oikean historiallisen kaavan mukaan, mutta käyttää kankaana polyesteriä, vaate ei ole puoliksi autenttinen, vaan epäautenttinen. Sama toisinpäin, vaikka vaate olisi täyttä villaa, mutta kaava on mielikuvituksen tuotetta, kyseessä on epäautenttinen asia.

Kun mennään oikein pienelle nippelitasolle, voidaan toki sanoa että mikään mitä nykyään valmistetaan ei ole täysin 100% autenttista. Emme elä menneisyydessä vaan nykyhetkessä, ja nykyhetkessä tehdyt asiat eivät ole samoja kuin menneisyydessä. Se olisi looginen mahdottomuus. Ei edes historiallisten alkuperäisesineiden (jos olettaisimme niiden kestävän rikkoutumatta, eikä mitään lainopillista ongelmaa niiden käyttöön liittyisi) käyttö historianelävöityksessä olisi täysin autenttista, koska ne ovat kuluneita ja vanhoja, kun taas omana käyttöaikanaan ne ovat joskus olleet uusia.

Tällaiselle filosofiselle kvanttitasolle ei tietenkään ole mielekästä kaivautua, koska muuten koko tekemiseltä katoaa pohja. Meidän on elävöittäjinä hyväksyttävä että kaikki mitä teemme, on uusiotuotantoa, eikä välttämättä koskaan täysin samanlaista kuin alkuperäiset asiat ovat olleet. Tämän ei kuitenkaan pidä anna masentaa, päin vastoin, meidän on jatkuvasti pyrittävä kohti saavuttamatonta täydellisyyttä, mahdollisimman suurta autenttisuutta. Tärkeintä ei kuitenkaan ole päämäärä, joka meiltä aina karkaa käsiemme ulottumattomiin, vaan sitä kohti vievä matka, opettavainen elämä.

On siis oltava myös riittävän hyvän käsite, koska täydellistä ei ole olemassakaan. Arkeologisia löytöjä tarkastellessa tulee myös pian huomanneeksi että täydellistä ei ole aina osattu tehdä ennenkään, joten sen ei kannata antaa liikaa mieltä vaivata. Ajatusleikin avulla on helppo päätellä mikä on riittävän hyvä: jos elävöittäjä matkustaisi aikakoneella siihen aikaan jota elävöittää, erottuisiko hän joukosta vai vaikuttaisiko tavalliselta ihmiseltä muiden seassa? Mikäli hän erottuisi negatiivisesti joukosta, näyttäisi ihan pelleltä, tai vain herättäisi kummeksuntaa, hän tekee jotain väärin. Mikäli hän ei liiemmin kohotuttaisi kulmia liikkuessaan menneen ajan ihmisten joukossa, tulos on riittävän hyvä. Emme tietenkään tiedä täsmälleen miten menneen ajan ihmiset ajattelivat, mutta luotettaviin lähteisiin perustuvat hyvin tehdyt asiat eivät varmastikaan pistäisi silmään menneinä aikoina.

Vailla autenttisuutta historianelävöitys ei olisi historianelävöitystä. Vaikka täydelliseen autenttisuuteen on mahdotonta päästä, sitä kohti tulee aina pyrkiä. Sen ei kannata antaa pelottaa, sillä koko prosessi on mahtava matka oppimisen äärelle, josta riittää hauskaa sisältöä harrastukseen vuosikausiksi. Eikä se oikeastaan milloinkaan ole ohi, koska aina voi oppia lisää, ja se pitää historianelävöittämisen alati mielenkiintoisena.

Seuraavassa kirjoituksessani tulen käsittelemään historiallisia lähteitä, koska lähteiden tuntemus on ensimmäinen askel autenttiseen historianelävöittämiseen.

lauantai 21. maaliskuuta 2020

Historianelävöityksen päämäärät

Historianelävöitystä voi harrastaa monista lähtökohdista, ja siinä voi olla monia päämääriä. Oletettavasti kaikkia historianelävöittäjiä yhdistää kiinnostus historiaan, yleensä johonkin tiettyyn aikakauteen tai kulttuuriin, mutta senkään ei tarvitse rajoittua vain yhteen aikaan ja alueeseen. Historianelävöityksen tarkoitus kuitenkin on elävöittää historiaa, joten tämä päämäärä on hyvä pitää aina mielessä. Jotta tekemisestä tulisi mielekästä, tulee elävöittäjän kysyä itseltään kysymys siitä mitä milloinkin on tekemässä, ja onko se historiallisesti perusteltavissa?

Eri historianelävöitysryhmillä on eriäviä päämääriä elävöityksensä suhteen. Näin on myös pienemmillä ryhmittymillä isompien ryhmien sisällä, ja saattaapa olla yksittäisillä elävöittäjilläkin eri mielipiteitä siitä miten elävöitystä pitäisi harrastaa. Elävöityksen eri tapojen ei tarvitse sulkea toisiaan pois, vaan niille riittänee tilaa elää rinnakkain. Toiset haluavat keskittyä historiallisten taitojen elävöitykseen, toisia kiinnostaa enemmän ajanvietto historiallisessa kontekstissa ilman sen kummempia tavoitteita. Kaikki ovat elävöittäjälle itselleen yhtä arvokkaita ja mielekkäitä tapoja harrastaa historianelävöitystä. Jokainen löytäköön oman tapansa.

Historianelävöittäjän ei tarvitse aloittaessaan tietää yhtikäs mitään. Hänellä ei tarvitse olla akateemista taustaa historian tai arkeologian tutkimuksessa, vaikka niistä varmasti on hyötyä. Itse opiskelen historiaa ja arkeologiaa yliopistossa, mutta aloitin historianelävöittämisen harrastamisen ennen kuin olin edes hakenut yliopistoon. Historia oli toki ollut elinikäinen kiinnostuksen kohteeni, mutta on aivan yhtä arvokasta kiinnostua historiasta vasta aikuisiällä, eikä elävöityksen aloittaminen tosiaankaan vaadi mitään ennakkotietoja asiasta. Ainoastaan avoin mieli oppimiselle vaaditaan.

Pyrin tässä blogissani auttamaan aloittelevia elävöittäjiä mahdollisimman paljon, jotta he saavat harrastuksesta irti mahdollisimman paljon, eivätkä toistaisi virheitä joita olen itse tehnyt. Itse ainakin olisin kovasti kaivannut tällaisia ohjeita silloin kun aloitin harrastuksen, mutta sellaisia ei silloin ollut olemassa. Oli kova kynnys kysyä kaikkea kokeneemmilta elävöittäjiltä, vaikka tiesin että se oli turha pelko. Sanon nyt kuitenkin että minultakin saa kysyä mitä tahansa, vastaan mielelläni.

On hyvä olla selvillä minkä takia harrastusta harrastaa. Onko se vain hauskanpitoa varten, vai kenties oppimisprosessi siinä samalla? Ehkä elävöittäjä haluaa kokea millaista elämä on menneiden aikojen ihmisille ollut, toiset haluavat saada tietoa esivanhempiensa maailmasta, jotkut hakevat vain hetkellistä todellisuuspakoa nykymaailman kiireestä ja stressintäyteisestä arjesta. Parhaimmillaan elävöittäjä voi kokea kuuluvansa siihen sukupolvien ketjuun, joka hänetkin on luonut, ja olevansa osa historiallista jatkumoa, tekevänsä asioita joita lukemattomat ihmiset ovat häntä ennenkin tehneet ammoisista ajoista lähtien. Kaikki nämä ovat erinomaisia syitä harrastaa historianelävöitystä, eivätkä ne missään nimessä ole toisiaan poissulkevia. Ja vaikkei elävöittäjällä alussa tai myöhemminkään olisi mitään yleviä päämääriä harrastuksensa suhteen, ei sillä ole väliä, historianelävöitystä saa harrastaa pelkästään hauskanpidonkin kannalta. Ja hauskaahan se on!

Voin kuitenkin kertoa mikä minun oma päämääräni historianelävöityksessä on, miksi sitä itse harrastan. Mennyt aika on aina kiehtonut minua suuresti. Olen halunnut elää menneessä ajassa, ja vaikka tiedän että kirjaimellisesti se ei ole mahdollista, historianelävöitys on tuonut osan menneestä ajasta nykypäivään minun koettavakseni ja elettäväkseni. Päämääräni harrastuksessa on opettaa itselleni menneiden aikojen ihmisten elämästä mahdollisimman kokonaisvaltaisesti, jotta pystyisin kuvittelemaan miltä on tuntunut elää jonakin tiettynä historian hetkenä. Menneiden aikojen taitojen opettelu on tässä ollut olennaisena osana alusta saakka, ja olenkin pyrkinyt tekemään kaiken mahdollisen itse. Aloitin ompelemalla ja puutöitä tehden, mutta olen laajentanut nahkatöihin, taontaan, pronssinvaluun ja vaikka mihin ajan saatossa. Kaikki itse tekeminen on ollut valtavan palkitsevaa ja opettavaista. Jokainen projekti on ollut edellistä parempi, ja olen ollut kaikista aikanaan hyvin ylpeä, olinhan ne itse tehnyt. Nykyään vuosia sitten tekemäni asiat eivät enää täytä laatustandardejani, mutta se on luonnollinen osa kehitystä käsityöläisenä ja tutkijana. Kun tiedon ja taidon määrä lisääntyy, myös standardit nousevat. Näin kuuluukin olla. Koko elämä on oppimisprosessi.

Historianelävöitystapahtumat Suomessa

Vaikka historianelävöitystä voi aivan hyvin harrastaa käymättä tapahtumissa, on historianelävöitystapahtumissa käyminen iso osa harrastusta monelle elävöittäjälle. Suomessa on tätä nykyä suuri määrä erilaisia historianelävöitystapahtumia ja muita historiasta inspiroituneita tapahtumia, joissa elävöittäjiä käy. Olen koostanut tuntemistani tapahtumista listan Wikipediaan, mutta koska tapahtumien vaihtuvuus on kohtalaista, niin että moni tapahtuma ei ole enää olemassa, kirjoitan listan uudestaan tähän blogiartikkeliin niistä tapahtumista, jotka tällä hetkellä ovat olemassa. Tässä minulla on myös mahdollisuus suositella eräitä tapahtumia, toisin kuin Wikipediassa. Pystyn myös jakamaan tapahtumat eri määreiden, kuten aikakauden mukaan.

Tämä lista kattaa vain Suomessa järjestetyt tapahtumat, mutta (länsi)maailma on pullollaan historianelävöitystapahtumia, joihin elävöitysryhmät ja yksittäisetkin elävöittäjät välillä Suomesta matkustavat. Monet ulkomaiset elävöittäjät käyvät myös suurimmissa tai tunnetuimmissa suomalaisissa tapahtumissa.

Tapahtumat voidaan jakaa monin eri perustein eri kategorioihin. Esimerkiksi voittoa tavoittelemattomiin ja kaupallisiin tapahtumiin. Markkinoihin, festivaaleihin ja muihin tapahtumiin. Elävöittäjille suunnattuihin, ja yleisölle suunnattuihin tapahtumiin. Tässä olen kuitenkin jakanut tapahtumat luetteloon ensin elävöitettävän aikakauden mukaan, sitten paikkakunnan mukaan.



Historianelävöitystapahtumat aikakauden mukaan

 

Rautakausi (yleensä viikinkiaika)

 

Varjagi-festivaali

Varjagi-festivaali on vuodesta 1998 Helsingin Puotilassa järjestetty viikinkiaikatapahtuma. Aikaisemmin järjetetty asukastapahtuma Meripäivät otti nimekseen Varjagi-festivaali vuonna 1998, mutta tapahtumaa ei ole järjestetty moneen vuoteen 2000-luvun puolivälin jälkeen, kunnes se on taas palannut vuonna 2017.

Pukkisaaren muinaismarkkinat

Pukkisaaren muinaismarkkinat on oletettavasti vuodesta 1998 tai 1999 Helsingin Pukkisaaressa järjestetty rautakautinen tapahtuma.

Hiiden Hirven Hiihto

Hiiden Hirven Hiihto on vuodesta 1999 Sommelo ry:n vuosittain järjestämä muinaishiihto- ja jousiammuntakilpailu, joka pidetään Helsingin läntisessä Pukkisaaressa.

Rosalan viikinkipäivä

Rosalan Viikinkikeskuksessa vuodesta 2005 järjestetty vuosittainen viikinkiaikainen tapahtuma.

Saltvikin viikinkimarkkinat

Saltvikin viikinkimarkkinat on vuodesta 2006 Saltvikissa, Ahvenanmaalla järjestettävä viikinkiaikainen tapahtuma, jonne tulee esiintyjiä ympäri Pohjoismaita. Paikalla on myös viikinkilaiva.

Euran muinaisaikaan!

Euran muinaisaikaan! on Eurassa vuosittain järjestettävä rautakauden elävöitystapahtuma. Tapahtuma on laadukas ja houkuttelee paikalle elävöittäjien lisäksi arkeologeja ja muita tiedemiehiä.

Nauravan Lohikäärmeen viikinkipäivä

Nauravan Lohikäärmeen viikinkipäivä on vuodesta 2016 Euran Nauravan Lohikäärmeen opastuskeskuksessa järjestetty viikinkiaikainen historianelävöitystapahtuma.

Pirkkalan muinaismarkkinat

Pirkkalan muinaismarkkinat on vuodesta 2016 alkaen Pirkkalassa järjestetty rautakautinen tapahtuma. Tapahtuma on keskittynyt viikinkiaikaan, ja saanut innoituksensa Tursiannotkon muinaisjäännösalueelta tehdyistä rautakautisista arkeologisista löydöistä.

Muinainen Laukko -festivaali

Muinainen Laukko-festivaali on vuodesta 2018 Laukon kartanolla järjestetty ristiretkiaikainen tapahtuma. Vuoden 2019 jälkeen tapahtumaa järjestetään joka toinen vuosi.


Keskiaika

 

Turun keskiaikaisen markkinat

Turun keskiaikaiset markkinat on Turussa vuodesta 1996 lähtien järjestetty Suomen suurin ja vanhin keskiaikatapahtuma. Ohjelmassa on mm. hevosturnajaiset.

Hollolan keskiaikatapahtuma

Hollolan keskiaikatapahtuma on vuodesta 1997 Hollolassa järjestetty keskiaikatapahtuma, joka on järjestetty vuodesta 1998 alkaen joka toisena vuonna.

Ulvilan keskiaikaiset Hansamarkkinat

Ulvilan keskiaikaiset Hansamarkkinat on vuodesta 2000 Ulvilassa järjestetty keskiaikatapahtuma.

Medeltid på Raseborg

Medeltid på Raseborg (Raaseporin keskiaikatapahtuma) on vuodesta 2006 Raaseporin linnalla järjestetty keskiaikatapahtuma. Ohjelmassa on mm. hevosturnajaiset.

Kokkolan keskiaikapäivät

Kokkolan keskiaikapäivät on vuodesta 2011 järjestetty keskiaikatapahtuma Kokkolassa. Tapahtuma nostaa esiin nykyajassa yhä läsnä olevia keskiajalta periytyviä ilmiöitä ja tapoja, joita tarkastellaan joka vuosi tuorein teemoin.

Turun linnan turnajaiset

Turun linnan turnajaiset on vuodesta 2016 lähtien Turun linnalla järjestetty monista historiallisista kamppailulajeista käytävä kilpailu, joihin kuuluu mm. HEMA:a, buhurttia ja hevosturnajaiset.

Linnaniemen Keskiaika

Linnaniemen Keskiaika on vuodesta 2018 Ristiinassa järjestetty keskiaikatapahtuma, jossa on mukana mm. buhurttia.

Savonlinnan Syystulien keskiaikamarkkinat

Savonlinnan Syystulien keskiaikamarkkinat on ainakin vuodesta 2018 alkaen Savonlinnassa järjestetty keskiaikatapahtuma.

Laukon kartanon turnajaiset

Laukon kartanon turnajaiset on vuonna 2020 järjestettävä turnajaistapahtuma Laukon kartanolla.


Uuden ajan alku

 

Hämeen linnan turnajaiset

Hämeen linnan turnajaiset on Hämeen linnassa, Hämeenlinnassa vuodesta 2016 järjestetty turnajaisviikonloppu ja 1500-luvun elävöitystapahtuma. Sitä järjestää Museovirasto (Hämeen linna) yhdessä Rohan Tallien kanssa. Tämä on erillinen tapahtuma kuin Hämeen keskiaikamarkkinat tai keskiaikafestivaali ja sitä järjestävät eri tahot.

Hakkapeliittatapahtuma

Hakkapeliittatapahtuma on Tammelassa jo vuodesta 1979 lähtien järjestetty 1600-luvun suomalaisten hakkapeliittojen historianelävöitystapahtuma.


Moniaikakautinen

 

Hämeen keskiaikafestivaali

Hämeen keskiaikafestivaali on Hämeenlinnassa vuodesta 2017 lähtien järjestetty Suomen toiseksi suurin keskiaikatapahtuma. Tapahtuma on jatkoa vuosina 1997–2016 talkoovoimin järjestetyille Hämeen keskiaikamarkkinoille, mutta vuonna 2017 tapahtuman nimi muuttui Hämeen keskiaikafestivaaliksi, ja sitä ruvettiin järjestämään osakeyhtiön voimin. Tämän seurauksena sisältö on muuttunut vuosi vuodelta vähemmän historialliseksi, ja enemmän festivaalimaiseksi, esiintyjiksi on kutsuttu mm. Turisas.

Auttikönkään muinaismarkkinat

Auttikönkään muinaismarkkinat on vuodesta 2005 Autin kylässä, Rovaniemellä järjestetty keskiaikatapahtuma. Viikinkiajalta keskiajalle.

Wiipurintien markkinat

Wiipurintien markkinat on vuodesta 2017 Kouvolan Kasarminmäellä järjestetty itseään keskiaikatapahtumaksi nimittävä sekalainen historiatapahtuma, jossa vuonna 2017 on historianelävöitysryhmiä edustamassa historiaa noin 800-luvulta 1800-luvulle.

Helsingan keskiaikapäivä

Helsingan keskiaikapäivä on vuodesta 2016 Vantaalla järjestetty viikinkiaika- ja keskiaikatapahtuma.

Vantaan Steiner-koulun keskiaikamarkkinat

Vantaan Steiner-koulun keskiaikamarkkinat on Vantaan Steiner-koulun vuodesta 1998 järjestämä keskiaikatapahtuma.

Taaran markkinat

Taaran markkinat Janakkalassa on vuodesta 2018 lähtien vuosittain järjestettävä historiaan ja kulttuuriperintöön johdattava tapahtuma alueella, jossa kulttuurihistoriallisia kohteita löytyy rautakaudelta lähtien.

Miekat, muurit, musketit

Miekat, muurit, musketit -historiafestivaali järjestettiin Haminassa heinäkuussa 2019 Haminan kaupungin ja Hämeen keskiaikatapahtumien yhteistyönä. Tapahtuma esitteli kaupungin historiaa keskiajalta 1800-luvulle asti. Ohjelmaan kuului esimerkiksi turnajaiset, sotilasleiri ja ohjelmalliset markkinat. Haminan seurakunta järjesti tapahtuman yhteydessä Marian kirkossa keskiaikaisen messun, jossa noudatettiin Martti Lutherin messukaavaa vuodelta 1523.



Historianelävöitystapahtumat, joita ei enää järjestetä


Hämeen keskiaikamarkkinat

Hämeen keskiaikamarkkinat oli Hämeenlinnassa vuosina 1997–2016 järjestetty Suomen toiseksi suurin keskiaikatapahtuma ja suurin täysin talkoovoimin järjestettävä keskiaikatapahtuma. Ohjelmassa oli yleensä mm. hevosturnajaiset. Vuonna 2017 tapahtuman nimi muuttui Hämeen keskiaikafestivaaliksi, ja sitä ruvettiin järjestämään osakeyhtiön voimin.

Imatran Bullerborg-keskiaikatapahtuma

Imatran Bullerborg-keskiaikatapahtuma oli vuonna 2009 Imatralla järjestetty keskiaikatapahtuma.

Verlan aika -keskiaikatapahtuma

Verlan aika -keskiaikatapahtuma oli vuodesta 2009 vuoteen 2016 Verlassa, Kouvolassa, järjestetty keskiaikatapahtuma. Vuonna 2014 keskiaikatapahtuma oli Kouvolan Kasarminmäellä nimellä Kouvo La Arctopolis. Vuonna 2017 tapahtuma lopetti toimintansa nimi- ja paikkariitojen takia. Sen henkisenä perintönä jatkaa Wiipurintien markkinat.

Marjatila Hallikaisen tyrniturnajaiset

Marjatila Hallikaisen tyrniturnajaiset oli vuosina 2010–2012 Parikkalassa järjestetty keskiaikatapahtuma. Ohjelmaan kuului mm. hevosturnajaiset.

Rikalanmäen muinaismarkkinat

Rikalanmäen muinaismarkkinat oli Salon Rikalanmäellä vuosina 2012-2013 järjestetty viikinkiaikainen tapahtuma.

Pyhän Valentinuksen talvimarkkinat

Pyhän Valentinuksen talvimarkkinat oli Jyväskylässä vuonna 2015 järjestetty viikinki- ja keskiajan elävöitystapahtuma.

Entressen kirjaston keskiaikatapahtuma

Entressen kirjaston keskiaikatapahtuma oli vuonna 2016 Espoon Entressen kirjastossa järjestetty keskiaikatapahtuma.



Historianelävöitystapahtumat paikkakunnittain


Helsinki

Varjagi-festivaali (viikinkiaika)
Pukkisaaren muinaismarkkinat (rautakausi)
Hiiden Hirven Hiihto (rautakausi)

Vantaa

Helsingan keskiaikapäivä (viikinkiaika–keskiaika)
Vantaan Steiner-koulun keskiaikamarkkinat (keskiaika)

Hollola

Hollolan keskiaikatapahtuma (keskiaika)

Kouvola

Wiipurintien markkinat (viikinkiaika–myöhäinen uusi aika)

Hamina

Miekat, muurit, musketit -historiafestivaali (viikinkiaika–myöhäinen uusi aika)

Raasepori

Medeltid på Raseborg (keskiaika)

Tammela

Hakkapeliittatapahtuma (uuden ajan alku)

Janakkala

Taaran markkinat (historia)

Hämeenlinna

Hämeen keskiaikafestivaali (viikinkiaika–keskiaika)
Hämeen linnan turnajaiset (uuden ajan alku)

Rosala

Rosalan viikinkipäivä (viikinkiaika)

Turku

Turun keskiaikaiset markkinat (keskiaika)
Turun linnan turnajaiset (keskiaika)

Laukko

Muinainen Laukko-festivaali (ristiretkiaika)
Laukon kartanon turnajaiset (keskiaika)

Pirkkala

Pirkkalan muinaismarkkinat (viikinkiaika)

Eura

Euran muinaisaikaan! (rautakausi)
Nauravan Lohikäärmeen viikinkipäivä (viikinkiaika)

Ulvila

Ulvilan keskiaikaiset Hansamarkkinat (keskiaika)

Saltvik (Ahvenanmaalla)

Saltvikin viikinkimarkkinat (viikinkiaika)

Ristiina

Linnaniemen Keskiaika (keskiaika)

Savonlinna

Savonlinnan Syystulien keskiaikamarkkinat (keskiaika)

Kokkola

Kokkolan keskiaikapäivät (keskiaika)

Rovaniemi

Auttikönkään muinaismarkkinat (viikinkiaika–keskiaika)



Tämä lista antaa jonkinlaisen kuvan siitä minkälaisia historianelävöitystapahtumia Suomessa tätä nykyä järjestetään. Uusia tapahtumia ilmaantuu aika ajoin, ja välillä vanhat tapahtumat nuutuvat pois. Jotkut ovat vain kertaluonteisia, ja monia järjestöjen omia tapahtumia ei mainosteta ulkopuolisille lainkaan, joten niistä tietääkseen kannattaa liittyä johonkin historianelävöitysseuraan ja sen postituslistalle. Facebookissa toimii myös Markkinakansa-niminen ryhmä, jonne kerätään ilmoituksia tulevista historiahenkisistä tapahtumista.

torstai 19. maaliskuuta 2020

Historianelävöitysryhmät Suomessa

Suomessa on tätä nykyä suuri määrä eri historianelävöitysryhmiä ja -seuroja. Jotkin niistä ovat rekisteröityjä yhdistyksiä, toiset vain kaveriporukoita. Toisissa on satoja jäseniä, joissakin vain kourallinen. Useimpiin pääsee mukaan pyytämällä, joihinkin harvoihin ja laadukkaisiin otetaan uusia jäseniä vain kutsuvierasperiaatteella. Tähän olen listannut kaikki tuntemani Suomessa toimivat historianelävöitysryhmät. Lista pohjautuu itse kirjoittamaani Wikipedia-artikkeliin, jota päivitän aina tarpeen tullen. Blogissani pystyn kuitenkin kertomaan ryhmistä enemmän, ja luetteloimaan niitä eri perusteilla kuin Wikipediassa.

Seuraavaksi olen jaotellut samat ryhmät usean eri jakoperusteen mukaan listoihin, jotta lukijan on kaikkein helpointa etsiä itselleen mielenkiintoinen ryhmä. Ryhmät on jaoteltu elävöitettävän aikakauden, paikkakunnan, sekä kiinnostuksen aiheen mukaan.



Historianelävöitysryhmät elävöitettävän aikakauden mukaan


Kivikausi

Kuttelo (Oulussa)

Antiikin Rooma

Virtus (Helsingissä)

Rautakausi (lähinnä viikinkiaika)

Sommelo ry (Helsingissä)
Harmaasudet ry (Helsingissä)
Viikinkiajan laiva ry (Pääkaupunkiseudulla)
Odin's Guard ry (Vaasassa)
Björnfell ry (Kouvolassa)
Ulvilan kaarti (Ulvilassa)
Harjun kaarti (Jyväskylässä)
Pohjan kaarti (Oulussa)
Birckalan kaarti (Pirkkalassa)
Birckalaiset ry (Pirkkalassa)
Faravidin sudet ry (Etelä-Pohjanmaalla)
Vanajan sudet ry (Hämeenlinnassa)
Finnhird (Jyväskylässä)

Keskiaika

WarusSeppäin kilta (Turussa)
Medium Aevum Hollolense ry eli Hollolan keskiaikaseura (Hollolassa)
Kaarle Knuutinpojan jousiampujat ry (Turussa)
Iloinen Joutsen
Värjärikilta
Alasin ry (Hämeenlinnassa)
Turun Suurtorin keskiaika ry (Turussa)
Hämeenlinnan keskiaikayhdistys ry (Hämeenlinnassa)
Ulvilan keskiaikaseura ry (Ulvilassa)
Raseborgs Medeltida Sällskap RAMS rf (Raaseporissa)
Mustan virran keskiaikaseura ry (Savonlinnassa)
Elävä keskiaika ry


Keskiaika–uusi aika

Paksun Katariinan tykkisisarkunta (pääkaupunkiseudulla)
Rohan tallit
Historiallisen Ratsastuksen Seura 
Equestrian Martial Arts Club (Pohjanmaalla ja Turussa)
Etelä-Suomen Ratsujousiampujat ry (Etelä-Suomessa)
Suomen keskiaikaseura ry eli Aarnimetsän paronikunta
Hukan pitäjä eli Keskiaikaseura Hukka ry (pääkaupunkiseutu ja ympäryskunnat)


Uusi aika

Ratsumieskilta ry  (Helsingissä, Joensuussa, Keski-Suomessa, Kouvolassa, Lahdessa, Lappeenrannassa, Lempäälässa ja Uudellamaalla)
Tampereen Seudun Ratsuväenkilta ry (Tampereella)

30-vuotinen sota
GARS eli Gustavus Adolphus Rex Sueciae (pääkaupunkiseudulla)

1600–1700-lukujen vaihde
Uudenmaan karoliinit (Uudellamaalla)

1700-luku
Helsingin Wanha Waruswäci ia Caupungin Hywät Asuckat (Helsingissä)
Rautpohjan tykkikerho (Jyväskylässä)

Villi länsi
Classic Old Western Society eli C.O.W.S.

Suomen sisällissota
Kevät 1918 (liekö enää toiminnassa?)

Toinen maailmansota
Etulinja 
Michael Gaißmair (liekö enää toiminnassa?)
Raskas patteristo 1:n perinneyhdistys ry



Historianelävöitysseurat paikkakunnittain


Helsinki ja pääkaupunkiseutu

Virtus (Antiikin Rooma)
Sommelo ry (Rautakausi, lähinnä viikinkiaika)
Harmaasudet ry (Rautakausi, lähinnä viikinkiaika)
Viikinkiajan laiva ry (Rautakausi, lähinnä viikinkiaika)
Hukan pitäjä eli Keskiaikaseura Hukka ry (Keskiaika)
Paksun Katariinan tykkisisarkunta (Keskiaika) 
GARS eli Gustavus Adolphus Rex Sueciae (30-vuotinen sota)
Helsingin Wanha Waruswäci ia Caupungin Hywät Asuckat (1700-luku)
Ratsumieskilta ry

Uusimaa

Ratsumieskilta ry
Uudenmaan karoliinit (1600–1700-lukujen vaihde)

Etelä-Suomi

Etelä-Suomen Ratsujousiampujat ry

Raasepori

Raseborgs Medeltida Sällskap RAMS rf (keskiaika)

Hollola

Medium Aevum Hollolense ry eli Hollolan keskiaikaseura (Keskiaika)

Lahti

Ratsumieskilta ry

Hämeenlinna

Vanajan sudet ry (Rautakausi, lähinnä viikinkiaika)
Alasin ry (Keskiaika)
Hämeenlinnan keskiaikayhdistys ry (Keskiaika)

Kouvola

Björnfell ry (Rautakausi, lähinnä viikinkiaika)
Ratsumieskilta ry

Turku

WarusSeppäin kilta (Keskiaika)
Kaarle Knuutinpojan jousiampujat ry (Keskiaika)
Turun Suurtorin keskiaika ry (Keskiaika)
Equestrian Martial Arts Club

Lempäälä

Ratsumieskilta ry

Tampere

Tampereen Seudun Ratsuväenkilta ry


Pirkkala

Birckalan kaarti (Viikinkiaika)
Birckalaiset ry (Viikinkiaika)

Ulvila

Ulvilan kaarti (Rautakausi, lähinnä viikinkiaika)
Ulvilan keskiaikaseura ry (Keskiaika)

Lappeenranta

Ratsumieskilta ry

Jyväskylä

Harjun kaarti (Rautakausi, lähinnä viikinkiaika)
Finnhird (Rautakausi, lähinnä viikinkiaika)
Rautpohjan tykkikerho (Uusi aika)


Savonlinna

Mustan virran keskiaikaseura ry (Keskiaika)

Etelä-Pohjanmaa

Faravidin sudet ry (Rautakausi, lähinnä viikinkiaika)
Equestrian Martial Arts Club

Vaasa

Odin's Guard ry (Rautakausi, lähinnä viikinkiaika)

Keski-Suomi

Ratsumieskilta ry

Joensuu

Ratsumieskilta ry

Oulu

Kuttelo (Kivikausi)
Pohjan kaarti (Rautakausi, lähinnä viikinkiaika)

Muualla / ei tiedossa / siellä täällä

Elävä keskiaika ry (Keskiaika)
Suomen keskiaikaseura ry eli Aarnimetsän paronikunta (Keskiaika)
Rohan tallit (Keskiaika)
Historiallisen Ratsastuksen Seura
Iloinen Joutsen (Keskiaika)
Värjärikilta
Classic Old Western Society eli C.O.W.S. (Villi länsi)
Kevät 1918 (Suomen sisällissota, liekö enää toiminnassa?)
Etulinja (Toinen maailmansota)
Michael Gaißmair (Toinen maailmansota, liekö enää toiminnassa?)
Raskas patteristo 1:n perinneyhdistys ry



Historianelävöitysryhmät aiheen mukaan


Kivikauden elämän elävöittäminen

Kuttelo, Oulussa

Antiikin Rooman sotilas- ja siviilielämän elävöittäminen

Virtus (Helsingissä)

Rautakautisen kauppakylän rakentaminen ja ylläpito

Sommelo ry (Helsingissä)

Viikinkiajan elämän ja asetaitojen elävöittäminen

Harmaasudet ry (Helsingissä)
Odin's Guard ry (Vaasassa)
Björnfell ry (Kouvolassa)
Ulvilan kaarti (Ulvilassa)
Harjun kaarti (Jyväskylässä)
Pohjan kaarti (Oulussa)
Birckalan kaarti (Pirkkalassa)
Faravidin sudet ry (Etelä-Pohjanmaalla)
Vanajan sudet ry (Hämeenlinnassa)


Keskiajan elävöitys, käsityötaidot

WarusSeppäin kilta (Turussa)
Iloinen Joutsen
Värjärikilta

Purjehtiminen

Viikinkiajan laiva ry (Pääkaupunkiseudulla)

Ratsastus

Finnhird (Jyväskylässä)
Equestrian Martial Arts Club (Pohjanmaalla ja Turussa)
Rohan tallit
Historiallisen Ratsastuksen Seura 
Etelä-Suomen Ratsujousiampujat ry (Etelä-Suomessa)
Ratsumieskilta ry  (Helsingissä, Joensuussa, Keski-Suomessa, Kouvolassa, Lahdessa, Lappeenrannassa, Lempäälässa ja Uudellamaalla)
Tampereen Seudun Ratsuväenkilta ry (Tampereella)

Ratsujousiammunta

Etelä-Suomen Ratsujousiampujat ry (Etelä-Suomessa)

Jousiammunta

Kaarle Knuutinpojan jousiampujat ry (Turussa)
Etelä-Suomen Ratsujousiampujat ry (Etelä-Suomessa)

Heittokoneella ammunta

Alasin ry (Hämeenlinnassa)

Tykeillä ampuminen

Rautpohjan tykkikerho (Jyväskylässä)
Paksun Katariinan tykkisisarkunta (pääkaupunkiseudulla)
Raskas patteristo 1:n perinneyhdistys ry

Mustaruutiaseilla ampuminen

GARS eli Gustavus Adolphus Rex Sueciae (pääkaupunkiseudulla)
Uudenmaan karoliinit (Uudellamaalla) 
Helsingin Wanha Waruswäci ia Caupungin Hywät Asuckat (Helsingissä)
Classic Old Western Society eli C.O.W.S.

Romantisoidun keskiajan elävöittäminen

Suomen keskiaikaseura ry eli Aarnimetsän paronikunta
Hukan pitäjä eli Keskiaikaseura Hukka ry (pääkaupunkiseutu ja ympäryskunnat)
Elävä keskiaika ry
 

Keskiaikamarkkinoiden järjestäminen

Raseborgs Medeltida Sällskap RAMS rf (Raaseporissa)
Medium Aevum Hollolense ry eli Hollolan keskiaikaseura (Hollolassa)
Turun Suurtorin keskiaika ry (Turussa)
Birckalaiset ry (Pirkkalassa)
Hämeenlinnan keskiaikayhdistys ry (Hämeenlinnassa)
Ulvilan keskiaikaseura ry (Ulvilassa)
Mustan virran keskiaikaseura ry (Savonlinnassa)

Viime vuosisadan sotien elävöitys

Kevät 1918 (liekö enää toiminnassa?)
Etulinja 
Michael Gaißmair (liekö enää toiminnassa?)
Raskas patteristo 1:n perinneyhdistys ry

Maanpuolustus

Ratsumieskilta ry  (Helsingissä, Joensuussa, Keski-Suomessa, Kouvolassa, Lahdessa, Lappeenrannassa, Lempäälässa ja Uudellamaalla)
Tampereen Seudun Ratsuväenkilta ry (Tampereella)
Rautpohjan tykkikerho (Jyväskylässä)

Miten aloittaa historianelävöitysharrastus?

Edellisissä kirjoituksissani kirjoitin siitä mitä historianelävöitys pohjimmiltaan on ja mitä kaikkea harrastuskenttä voi pitää sisällään. Luettuasi ne olet ehkä kiinnostunut aloittamaan historianelävöityksen harrastuksena. Erinomaista! Mutta miten elävöitysharrastuksessa pääsee alkuun, se on tämän kirjoituksen teema.


Aikakauden ja kulttuurin valinta


Ihan ensiksi pitää valita elävöitettävä aikakausi, eli mitä ihminen haluaa alkaa elävöittää. Oletan että suurimmalla osalla historianelävöityksestä kiinnostuneista on jokin suosikkiaikakausi, vaikkapa jokin, joka tuntui koulun historiantunneilla mielenkiintoisimmalta. Toisten kiinnostuksen historiaan on saattanut saada alulle romaani, elokuva tai peli, joka sijoittuu johonkin menneeseen aikaan ja kulttuuriin.

Ei ole kuitenkaan mahdotonta olla kiinnostunut historianelävöityksen aloittamisesta, syystä tai toisesta, vailla suosikkiaikakautta ja -kulttuuria. Tämä on myös täysin hyväksyttävää, ja suosikit saattavat kehittyä ajan myötä, ja suosikkeja voi toki olla useita. Mikäli ihmisellä ei ole suosikkiaikakautta, kannattanee katsoa jokin itseä maantieteellisesti lähellä sijaitseva historianelävöitysseura, ja ruveta elävöittämään heidän kanssaan.

Ongelmaksi saattaa muodostua lempiaikakautensa elävöittäjien puute, ja tällöin on tyydyttävä elävöittämään joko yksikseen tai sitten perustettava oma historianelävöitysryhmä. Näin minulle tapahtui. Muistan hyvin kuinka itse olin kiinnostunut aina eniten antiikin historiasta, ja olisin halunnut elävöittää roomalaisia muutenkin kuin yksikseni. Koko maassa ei kuitenkaan ollut yhtään Rooman historian elävöitysryhmää. Rupesin sitten käymään Harmaasudet ry:n viikinkiajan taistelutreeneissä, joiden katsoin olevan lähinnä sitä mitä halusin. En ole katunut. Myöhemmin sitten perustin oman Rooman historian elävöitysryhmän, mutten lakannut Harmaasusien kanssa harrastamisesta.


Seuran valinta


Uskallan väittää että historianelävöitys, kuten useimmat muutkin harrastukset, ovat kivempia seurassa kuin yksin. Tätä varten on luotu paljon eri seuroja ja yhdistyksiä jotka harrastavat eri aikakausien historianelävöitystä. Seuran valinta onkin toinen tehtävä uudelle elävöittäjälle (mikäli hän ei tieten tahtoen tahdo elävöittää yksinään, missä ei siinäkään ole mitään väärää). Suosittelen kuitenkin aloittelijalle johonkin ryhmään liittymistä.

Seuran valinta tehdään yleensä seuran elävöittämän aikakauden perusteella, tai sitten maantieteellisen sijainnin perusteella. Ensimmäisessä tapauksessa elävöittäjä liittyy sellaiseen seuraan joka elävöittää hänelle kiinnostavaa aikakautta. Toisessa tapauksessa elävöittäjä liittyy häntä lähimpään seuraan, on sen elävöittämä aikakausi sitten mikä tahansa.

Olen listannut kaikki tuntemani Suomessa toimivat elävöitysseurat Wikipedia-sivulle. Valinnan helpottamiseksi kokoan ne myös tähän kirjoitukseen, lueteltuna mm. paikkakunnittain, sekä elävöitettävän aikakauden mukaan.


Persoonan valinta


Kun elävöittäjä on päättänyt mitä aikakautta ja kulttuuria hän tahtoo elävöittää, ja kenties liittynyt johonkin historianelävöitysryhmään, on aika valita elävöitettävä persoona. Joissain historianelävöitysseuroissa elävöittäjät luovat itselleen persoonan, jota kehittävät vuosien saatossa kuten larppihahmoa, useimmissa kuitenkin persoona valitaan joka kerta erikseen. Ensimmäisessä tapauksessa elävöittäjät saattavat oppia tuntemaan toisensa vain elävöitysnimellä, koska he käyttävät niitä aina, toisessa tapauksessa elävöitysnimiä käytetään vain esityksissä.

Ennen kuin nimeä kannattaa valita, on valittava muutamia seikkoja, jotka vaikuttavat elävöityspersoonaan. Näitä ovat sukupuoli, ikä, sekä yhteiskuntaluokka (ja sen mukana tuleva taloudellinen asema). Näihin kaikkiin saa apua kokeneemmilta elävöittäjiltä kysymällä, yleensä he auttavat mielellään. Kaikki edellämainitut seikat vaikuttavat persoonan pukeutumiseen ja käytökseen, joten oikeanlaisten vaatteiden tekeminen ja käytöksen opettelu tulee aloittaa suunnittelemalla uskottava historianelävöityspersoona.

Esimerkiksi jos haluat elävöittää keskiaikaista ritaria, on sinulla oltava hevonen. Ja palvelijoita. Senpä takia useimmat eivät ole tarpeeksi varakkaita elävöittämään ritaria. Onneksi monia muita vaihtoehtoja on, eikä tavallinen asemies tarvitse hevosta saati palvelijoita ympärilleen.

Tulen myöhemmin kirjoittamaan artikkelin eri aikakausien elävöityspersoonien valinnasta.


Vaatteiden valinta


Kun elävöityspersoona on valittu, on aika valita hänelle sopivat vaatteet. Entisaikoina ihmisen yhteiskuntaluokan pystyi helposti näkemään vaatteista. Ritari ei pukeutunut samoin kuin talonpoika. Yhteiskuntaluokan lisäksi sukupuoli, ikä ja siviilisääty vaikuttivat pukeutumiseen. Aion kirjoittaa tästäkin vastaisuudessa ohjeita.

Vaatteissa on ollut myös paljon alueellista ja ajallista vaihtelua. Muodit muuttuivat ennen kuten nykyäänkin, joskaan eivät aivan yhtä nopeasti. Ruotsalainen ritari ei pukeutunut samalla tavalla kuin italialainen, eikä muodinmukainen aatelinen myöskään pukeutunut samalla tavalla vuonna 1350 ja vuonna 1375.

Vaatteiden valinnassa kannattaa ottaa selville seuraavat perusasiat:
Aikakausi (eri aikoina pukeuduttiin eri tavoin)
Maantieteellinen sijainti (eri paikoissa pukeuduttiin eri tavoin)
Sukupuoli (miehet ja naiset pukeutuivat eri tavoin)
Ikä (lapset ja aikuiset pukeutuivat eri tavoin)
Siviilisääty (naimattomat ja naineet (naiset) pukeutuivat eri tavoin)
Yhteiskuntaluokka (yläluokkaiset ja alaluokkaiset pukeutuivat eri tavoin)

Vaatteiden tekeminen


Vaatteiden valinnan jälkeen ne on hankittava jostain. Paras tapa on tehdä ne itse. Silloin saa juuri sellaiset kuin haluaa ja tarvitsee. Jos elävöittäjä ei kuitenkaan osaa tehdä vaatteita itse, voi ne alkuun lainata tai vuokrata muilta elävöittäjiltä ja yhdistyksiltä, kunnes omat saa tehtyä. Mikäli vaatteiden tekotaitojen opettelu ei innosta, vaatteet voi myös ostaa tai teettää tilaustyönä toisilta elävöittäjiltä ja sellaiseen erikoistuneilta käsityöläisiltä.

On myös olemassa (netti)kauppoja, joiden hyllyistä voi ostaa valmiita elävöitykseen tarkoitettuja tuotteita. Näiden kanssa täytyy kuitenkin olla hyvin varovainen, eikä kannata ostaa mitään kysymättä ensin joltain kokeneemmalta elävöittäjältä. Elävöityskauppojen laatu on yleisesti ottaen hyvin heikko, mikä tarkoittaa että useimmat niiden myymät tuotteet ovat laadullisesti huonoja, eivät kestä käyttöä ja ovat historiallisesti epäautenttisia, siis kelvottomia kunnolliseen elävöityskäyttöön. Karnevaalikaupat ja -nettisivut voi tyystin unohtaa, niistä ei saa muuta kuin turhanpäiväistä vappukrääsää.

Heti alkuun täytyy hyväksyä että historianelävöityksessä täytyy olla tietyt laatustandardit. Harrastuksen nimi kuitenkin on historianelävöitys, eikä esimerkiksi fantasiaelävöitys. Senpä takia kaikki historianelävöityksessä käytettävät vaatteet ja muut esineet tulee olla valmistettu mahdollisuuksien mukaan mahdollisimman autenttisiksi. Tämä yleensä tarkoittaa ainakin oikeanlaisten materiaalien, kaavojen ja jossain määrin valmistustekniikoidenkin käyttämistä, mutta tärkeintä on vaatteiden oikeanlainen ulkonäkö, sekä niiden käytännöllisyys. Kukaan ei halua näyttää Pelle Hermannilta muiden elävöittäjien joukossa, eikä jäätyä syysillassa vain sen takia että on käyttänyt päällysvaatteisiinsa jotakin muuta materiaalia kuin villaa.


Taitojen opettelu


Vaikka alkuun tuntuisi siltä että koulun käsityö- tai puutyötuntien aiheuttamat traumat saavat kylmät hikikarpalot otsalle, neula osuisi useammin sormeen kuin kankaaseen ja vasaralla osaisi tähdätä vain peukaloon, voin vakuuttaa että kuka tahansa voi oppia minkä tahansa käsityötaidon, missä tahansa vaiheessa elämäänsä. Ikä ei ole mikään este opetella uusia taitoja, ainoastaan halukkuuden puute on. Haluankin kannustaa kaikkia elävöittäjiä opettelemaan uusia käsityötaitoja ja ylläpitämään vanhoja, koska historiallisten taitojen opettelu on elävöitystä aidoimmillaan, tekemällä itse saa täsmälleen sellaista kuin haluaa (tai ainakin sellaista kuin ansaitsee), ja juuri mikään ei ole nautinnollisempaa elävöityksessä kuin se ylpeyden tunne että on itse tehnyt omat vaatteensa. Moniko ei-elävöittäjä voi sanoa samaa?

Historiallista persoonaansa varten voi opetella myös muita historiallisia taitoja. Näitten määrä ja kirjo on loputon, esimerkiksi historiallisten laulujen laulaminen, soittimien soittaminen, tanssiminen, tarinoiden kertominen, ruoanlaitto, langan kehrääminen, erilaisten asioiden rakentaminen, taistelutaidot, etiketti ja monet muut taidot ovat asioita joita elävöittäjä voi opetella historiallisen persoonansa syventämiseksi.

Kaikissa näissä auttavat muut elävöittäjät. Aina kannattaa kysyä apua, ja jos ensimmäinen elävöittäjä ei osaa auttaa, ehkä hän tietää jonkun toisen joka osaa. Tarkoituksenani on koostaa tähän blogiini myös mahdollisimman paljon erilaisia ohjeita historianelävöitystä helpottamaan.


Tapahtumaan osallistuminen


Kun historiallinen persoona on suunniteltuna ja tarvittavat vaatteet ja varusteet tehtynä ja hankittuna, kenties taidotkin opeteltuna, voi elävöittäjä osallistua muiden mukana elävöitystapahtumaan. Niitä on nykyään ympäri Suomea, tapahtumien keskittyessä kesäkauteen, mutta muinakin vuodenaikoina tapahtumia järjestetään. Olen koonnut Wikipediaan luettelon Suomessa järjestettävistä historianelävöitystapahtumista, jota päivitän aina kun saan tietooni uusia tapahtumia. Kaikkia niistä ei enää järjestetä, mutta suurinta osaa kyllä. Tapahtumiin pääsee mukaan helpoiten historianelävöitysryhmien mukana, mutta joskus yksittäisiä elävöittäjiäkin otetaan mukaan.

Tapahtumissa on yleensä todella hauskaa, ja uskaltaisin väittää että ne ovatkin historianelävöityksen suola suurimmalle osalle elävöittäjistä. Kun suuri joukko historianelävöittäjiä kokoontuu yhteen, ja vieläpä luo ajanmukaisen esityksen, voi kokea elävänsä hetken aikaa menneessä ajassa. Jokaisen historianystävän unelma! Monet tapahtumat on tarkoitettu yleisölle, mutta on myös tapahtumia, joita elävöittäjät järjestävät vain toisiaan varten. Kummissakin on puolensa.


Toivottavasti näistä ohjeista on apua historianelävöityksessä alkuun pääsemiseen. Minultakin saa mieluusti kysyä kaikesta, annan ohjeita ja neuvoja mielelläni niin uusille kuin vanhoillekin elävöittäjille. Kysyvä ei tieltä eksy!