Tämä
blogi kertoo historianelävöittämisestä, mutta mitä se itse
asiassa on?
Ensimmäisessä kirjoituksessani kaivaudun termien alkujuurille, ja kutsun lukijan miettimään perinpohjaisesti historianelävöityksen syvällisintä merkitystä, sitä mitä varten tätä oikein tehdään.
Ensimmäisessä kirjoituksessani kaivaudun termien alkujuurille, ja kutsun lukijan miettimään perinpohjaisesti historianelävöityksen syvällisintä merkitystä, sitä mitä varten tätä oikein tehdään.
Historianelävöitys terminä – etymologia ja merkitys
Historianelävöittämisen
voi kirjoittaa joko yhteen tai erikseen, 'historianelävöittäminen'
tai 'historian elävöittäminen'. Itse suosin yhdyssanamuotoa, koska
se antaa kuvan että sanaparista 'historia' ja 'elävöittäminen' on
luotu yhdyssana johonkin tarpeeseen, eli kyseisen harrastuksen
nimeksi. On tärkeää että harrastuksella on oma erisnimensä,
sillä se antaa sille painoarvoa ja kertoo ettei kyse ole mistään
kovin uudesta tai vähäpätöisestä harrastuksesta. Onhan
jääkiekkokin harrastuksen nimenä uskottavampi kuin 'jäällä
pelattava kiekkopeli'.
Perehdyn nyt sekä
suomenkielisten että englanninkielisten termien alkuperään ja
merkitykseen. Suomalaiset termit ovat uudempia kuin
englanninkieliset, johtuen siitä että Suomessa historianelävöitys
järjestäytyneenä harrastuksena on varsin nuorta verrattuna
englanninkieliseen maailmaan, jossa termit on luotu aikaisemmin.
Kielitoimiston
sanakirja ei tunne sanoja elävöittäminen tai elävöitys, mutta
sanan elävöittää merkitys annetaan Wikisanakirjassa
seuraavasti:
1. (kuvaannollisesti) elvyttää, palauttaa eläväksiJärjestö pyrkii eri tavoin elävöittämään keskiajan ja renessanssin kulttuureja.
2. saada aikaan eläväinen tunnelma, piristää ilmapiiriäJoulutori elävöitti talvista Röölää.
Historianelävöittämisellä
tarkoitetaan sanan ensimmäistä määritelmää, kuvaannollisesti
elvyttää, palauttaa eläväksi jotakin historiallista aikaa,
paikkaa tai muuta mahdollista aspektia. Paljon muuta aiheen kannalta
hedelmällistä sanan etymologiasta tai merkityksestä ei voine
sanoa.
Englanniksi puhutaan
termeillä ”historical reenactment” ja ”living history”,
jotka eivät ole synonyymejä, vaikkakin melkein. Selitän myös
näitten termien merkityseron aikanaan.
Wiktionary,
Wikisanakirjan englanninkielinen versio, antaa sanalle reenact
(vaihtoehtoiset kirjoitusasut re-enact ja reënact)
seuraavat määritelmät:
1. To enact again.
2. To recreate an event, especially a historical battle.
Merriam-Webster
-sanakirja antaa seuraavat vaihtoehdot:
1. To enact (something, such as a law) again
2. To act or perform again
3 To repeat the actions of (an earlier event of incident)
Lexico
(Dictionary.com:in ja Oxford University Press:in yhteistyö) antaa
sanan re-enactment merkitykset seuraavasti:
1. The acting out of a past event.‘the re-enactment of a naval battle’‘a replica gun for use in historical re-enactments’
2. The action of bringing a law into effect again.‘visions of the re-enactment of the Statute of Labourers’
Online EtymologyDictionaryn mukaan Re-enact -verbi tavataan englannin kielessä ensi
kertaa 1670-luvulla, ja sen merkitys ”to perform again, reproduce”
ilmenee vuonna 1854. Silloin se tosin tarkoitti vielä lain
uudelleenluomista, kuten monen sanakirjan vaihtoehtoinen määritelmä
termille edelleen kuuluu. Vasta paljon myöhemmin sana on yhdistetty
historianelävöittämiseen.
Seuraavaksi puran
reenacting-sanan osiinsa.
Re- tarkoittaa takaisin tai uudestaan (”back; again”), tarkemmin ”back to the original place; again, anew, once more”. Se tulee englannin kieleen vuoden 1200 vaiheilla vanhasta ranskasta, johon se on lainattu latinan sananalusta re- ”taas, takaisin, uudestaan, vastaan”.enact-verbi varhaiselta 1400-luvulta tarkoittaa roolin esittämistä näytöksessä: ”act the part of, represent in performance,” ja koostuu osista en- ja act.en-sananosa merkitsee sisälle (”in; into”), vanhan ranskan en- ja latinan in- (sisälle, ”in; into”) ovat sen alkuperänä.act, 1400-luvun puolivälistä, toimia (laillisen ratkaisun) mukaisesti, ratkaista (oikeudellinen tapaus) (”to act upon or adjudicate” a legal case), latinan actus, partisiipin perfekti verbistä agere, laittaa liikkeeseen, ajaa, ajaa eteenpäin (”to set in motion, drive, drive forward”), siten tehdä, esittää (”to do, perform”), myös esiintyä näyttämöllä, näytellä jtk osaa; esittää (syyttömyytensä tai syyllisyytensä) lain edessä (”act on stage, play the part of; plead a cause at law”), alunperin proto-indoeurooppalaisesta sananjuuresta *ag-, ajaa, vetää poispäin tai eteenpäin, liikuttaa (”to drive, draw out or forth, move”).-ment, 1500-luvulta, tavanomainen sananpääte, latinan päätteestä -mentum, joka liitetään sanan vartaloon tehtäessä verbistä substantiivi.
Sana reenactment
koostuu siis seuraavista osista: re-en-act-ment, joiden merkitykset
ovat järjestyksessä: uudestaan-sisään-näytellä-substantiivipääte,
sana tarkoittaa siis uudestaannäyttelemistä.
Englanninkielinen
termi reenactment on suomalaista historianelävöitystä rajaavampi
siinä mielessä että se määrittelee toiminnan pitävän sisällään
jonkinlaisen esityksen (act), ja esitys vaatii aina yleisön.
Toki yleisö voi olla myös muut elävöittäjät, mutta verrokkina
suomenkielinen harrasteen nimi ei implikoi mitään yleisöä
tarvittavan. Käytännössä historianelävöityksellä usein on
yleisö, on se sitten toinen esiintyjä tai asiakas, mutta myös
täysin yleisötöntä toimintaa voidaan pitää
historianelävöittämisenä.
Mikä
on, ja mikä ei ole, historianelävöitystä?
Historianelävöittämisellä tarkoitetaan toimintaa joka elävöittää, elvyttää, palauttaa eläväksi jotakin historiallista aikaa. Sanan yksinkertaisin perusmerkitys on tämä, eikä jonkin toiminnan kutsuminen historianelävöittämiseksi vaadi mitään muuta. Historianelävöitys voi tapahtua ulkopuolisille katsojille, muille elävöittäjille tai vain elävöittäjälle itselleen. Se voi olla kaupallista tai epäkaupallista toimintaa, harrastelijuutta tai ammattimaista. Siihen voi liittyä aatteita tai voi olla liittymättä. Sitä voidaan tehdä mistä tahansa tarkoitusperistä lähtien. Mitään muuta ei tarvita kuin että jokin toiminta esittää menneisyyttä nyt, siis elävöittää historiaa.
1. Historiallisten käsitöiden (kuten sepäntöiden) harrastaminen autenttisilla menetelmillä modernissa ympäristössä on historianelävöitystä, koska siinä elävöitetään historiallisia taitoja.
2. Historianelävöityksessä käytettävien vaatteiden ja tavaroiden tekeminen moderneilla menetelmillä (kuten ompelukoneella ja muilla sähkötyökaluilla) ei ole historianelävöitystä itsessään.
3. Historiallisten taitojen (kuten vanhanajan purjehtimisen) harjoittaminen on historianelävöitystä itsessään, vaikkei elävöittäjä olisi pukeutunut historialliseen asuun.
4. Historianelävöittäjä (kuvassa ulkomainen Rooman historian elävöittäjä) ei elävöitä historiaa käydessään tapahtuman väliajalla kaupassa historialliset vaatteet yllään.
Esimerkiksi
historianelävöityksessä käytettävien vaatteiden ompelu yksin
kotona voi olla myös historianelävöitystä, koska siinä käytetään
historiallisia menetelmiä ja materiaaleja, kenties jopa työkaluja.
Itse ompeleminen ja tapahtumaan valmistautuminen voi siis jo olla
historianelävöittämistä, huolimatta siitä pitääkö harrastaja
itse sitä historianelävöittämisenä vai ei. Moni kokee että
elävöittäminen on jotakin toimintaa jota tehdään vain
tapahtumissa yleisöä varten, eikä tapahtumiin valmistautumista
lasketa elävöittämiseksi, mutta elävöitys ei rajoitu vain
yleisötapahtumiin, sitä voi tehdä yksinäänkin, jopa
tietämättä että tapahtumaan valmistautuminen on myös historianelävöitystä. Kuitenkin elävöityksen täytyy olla jossain määrin tietoista, niin että elävöittäjä tekee tarkoituksella valmistelunsa historianelävöitystä varten.
Toki jos esimerkiksi
tekee vaatteensa modernissa talossaan, sähkövalaistuksessa,
ompelukoneella, Eurokankaasta ostamastaan kankaasta, ei itse vaatteen
tekeminen täytä historianelävöityksen kriteerejä, koska
toiminnassa ei ole mitään historiallista, ei materiaaleja, ei
työkaluja, eikä tekniikoita. Tosin näin toimittaessa voidaan
perustellusti kyseenalaistaa myös tällaisissa vaatteissa
elävöittävän harrastajan toiminnan olemus, onko se enää
historianelävöitystä laisinkaan, vai jotakin muuta? Jotta tällaisissa pseudohistoriallisissa vaatteissa kulkevan elävöittäjän toiminta olisi historianelävöitystä, täytyisi hänen harrastaa jotakin historiallista toimintaa, esimerkiksi historiallisia käsitöitä, tai osallistua johonkin historianelävöitysnäytökseen, jossa elävöitetään jotakin oikeasti olemassa ollutta tapahtumaa tai muuta elämän aspektia. Pelkkä oleskelu pseudohistoriallisissa vaatteissa ei ole historianelävöitystä.
Historiallisten taitojen harjoittaminen on oleellinen osa historianelävöittämistä. Tämä ei välttämättä vaadi edes pukeutumista historiallisiin vaatteisiin, vaikka juuri vaatteet ovat se ulkoinen tunnusmerkki jolla katsojat ja muut ulkopuoliset tunnistavat jonkin tapahtuman historianelävöittämiseksi. Vaatteet voivat olla myös hämäävät, sillä historiallisissa vaatteissa on tietenkin mahdollista harrastaa mitä tahansa, mikä ei olisi historiallista, tällöin ei voida puhua historianelävöittämisestä. Historianelävöittäjä elävöittää historiaa silloin kun hän harjoittaa jotakin historiallista toimintaa, mutta ei elävöitä silloin kun hän käy tapahtuman väliajalla kaupassa, vaikka hänellä olisi historialliset vaatteet yllään.
Historiallisten taitojen harjoittaminen on oleellinen osa historianelävöittämistä. Tämä ei välttämättä vaadi edes pukeutumista historiallisiin vaatteisiin, vaikka juuri vaatteet ovat se ulkoinen tunnusmerkki jolla katsojat ja muut ulkopuoliset tunnistavat jonkin tapahtuman historianelävöittämiseksi. Vaatteet voivat olla myös hämäävät, sillä historiallisissa vaatteissa on tietenkin mahdollista harrastaa mitä tahansa, mikä ei olisi historiallista, tällöin ei voida puhua historianelävöittämisestä. Historianelävöittäjä elävöittää historiaa silloin kun hän harjoittaa jotakin historiallista toimintaa, mutta ei elävöitä silloin kun hän käy tapahtuman väliajalla kaupassa, vaikka hänellä olisi historialliset vaatteet yllään.
'Living
history' –elävän historian toiminta– onko se
historianelävöitystä?
Pukkisaaren Muinaismarkkinat 2017. Tapahtuma ei esitä mitään tiettyä historian tapahtumaa, vaan yleisesti rautakautisia markkinoita. Tätä voi kuvailla termillä 'living history', elävän historian toiminta.
Sitten on vielä
englannin 'living history' -termi, joka viittaa hieman eri
asiaan kuin 'historical reenactment'. Historical
reenactment:illa tarkoitetaan jonkin tietyn historiallisen
tapahtuman toisintoa, esimerkiksi jonkin oikeasti tapahtuneen taistelun
elävöittämistä. Living history taas merkitsee enemmän
autenttisen oloisen ajankuvan luomista, ilman että kyseessä olisi
minkään tietyn olemassaolleen tapahtuman toisintaminen. Eri
termeille on perusteensa, sillä suuri osa historianelävöityksen
toiminnasta niin Suomessa kuin muuallakin on käytännössä living
history-toimintaa, jota voitaisiin suomeksi nimittää vaikka
elävän historian toiminnaksi, ja se eroaa monilta osin
historianelävöitystoiminnasta (reenactment).
Suomessahan tätä
eroa ei ole tehty, mihin on syynä se että täällä lähes kaikki
elävöitys on elävän historian toimintaa, eikä suinkaan
historianelävöitystä (historical reenactment) sanan alkuperäisessä
merkityksessä. Tähän on syynä se että Suomen historiasta, ja
etenkin esihistoriasta tiedetään niin vähän tapahtumia joita
voisi elävöittää, että elävöittäminen on käytännössä
pitkälti tarkoittanut vain autenttisen oloisen ajankuvan luomista
katsojille, ja elävöitystapahtumissa esitetyt tapahtumat ovat
olleet fiktiivisiä.
”Elävän
historian” harjoittamisella on paikkansa harrastekentässä ja se
on myös perusteltua. Suurin osa historian tapahtumista on jäänyt
hämärän peittoon, vain kaikkein kuuluisimmat, suurimmat,
rikkaimmat, vahvimmat ihmiset, kansat, valtakunnat ja tapahtumat ovat
säilyneet tiedossa meidän päiviimme saakka, ja välillä silkalla
onnella on ollut vaikutusta siihen mikä on säilynyt ja mikä ei.
Emme siis tiedä kuin osan ihmiskunnan menneisyydestä. Etenkin
pienen ihmisen rooli ja arjen tapahtumien kuvailu on jäänyt
historiankirjoissa vähälle sijalle, luonnollisesti koska se on
ollut sen päivän ihmisille arkista, eikä siis kiinnostavaa
muistiinmerkittäväksi. En minäkään historioitsijana viitsisi
merkitä jälkipolville muistiin että nykyihmisen yleisimpiä
ajanviettotapoja on roikkua Internetissä. Samanlaiset arkiset asiat
ovat jääneet historian hämäriin aina.
Näin ollen elävän
historian toiminnalla on paikkansa esimerkiksi juuri arjen
elävöittämisessä, jossa voidaan tehdä asioita joita ihmiset
olisivat ennenkin tehneet. Tätä on living history. Jos
haluamme että suomessa olisi eri termit kahdelle
historianelävöittämisen haaralle, kuten englannissa on, voisi
living history:n kääntää 'historiallisen ajankuvan
luomiseksi', ja historical reenactment:in 'tapahtumahistorian
elävöitykseksi'. En ole kuitenkaan kokenut että tällä erolla on
suomen kielessä suurta merkitystä, kun ei puhuta tieteellisestä
tutkimuskirjallisuudesta, enkä näe tarpeen alkaa propagoida uusien
suomennosten puolesta.
Onko
fiktiivisten tapahtumien elävöittäminen historianelävöitystä?
Taistelunäytös Puotilan Varjagifestivaaleilla 2019. Tämän näytöksen suunnittelin minä itse, eikä se perustunut mihinkään oikeasti tapahtuneeseen tapahtumaan, vaan mielikuvitukseeni. Kyseessä on siis fantasian elävöitys, ei historian elävöitys.
Reenactment,
”uudelleenesitys”,
vaatii jonkin tapahtuman, jota elävöitetään. Mikäli sellaista ei
ole, kyseessä ei ole reenactment, eli uudelleentoisinta
jostakin historiassa tapahtuneesta. Jos luodaan vaikkapa
taisteluesitys, joka ei perustu historiassa tapahtuneeseen
taisteluun, on kyseessä fiktiivisen tapahtuman elävöitys. Minä en
kutsu tällaista aidoksi historian elävöittämiseksi, vaikka se
historianelävöittämisen harrastuksessa erittäin yleistä onkin.
Minä kutsun sitä fantasiaksi.
En ole sitä mieltä
että fiktiivisten tapahtumien elävöittäminen pitäisi kieltää,
koska muuten esimerkiksi esihistorian elävöitys näivettyisi
Suomessa lähes olemattomiin, ja on parempi että katsojat saavat
edes jonkinlaisen kuvan menneisyyden niiltä aikakausilta joilta ei
ole säilynyt sellaisia lähteitä, joitten avulla pystyttäisiin
osoittamaan jonkin tapahtuman tapahtuneen. Tällaista toimintaa ei
kuitenkaan pidä esitellä katsojille muuna kuin fiktiona. Vetoaminen
argumenttiin että näin olisi voinut tapahtua ei kanna pitkälle,
jos kerran niin ei tapahtunut. Ilman historiallista esikuvaa luotua
elävöitysesitystä ei voida pitää muuna kuin mielikuvituksen
tuotteena. Saa sellaisia silti luoda, minäkin olen niitä tehnyt ja
tulen tekemään jatkossakin, koska Suomen esihistoriasta ei tiedetä
tapahtumia, joita voisi elävöittää historiallisella tarkkuudella.
Onko
historianelävöittäminen larppaamista, tai larppaaminen
historianelävöitystä?
Pelaajia historia-aiheisesta liveroolipelistä Ruhtinaan pidot vuonna 2017. Minä oikeanpuolimmaisena. Kyseessä ei kuitenkaan ole historianelävöitys, vaan peli.
Historianelävöittämisellä
ei ole mitään tekemistä larppaamisen, eli liveroolipelaamisen
(jolle ovat tuloksetta jotkut harrastajat yrittäneet saada
eloroolipelin nimeä hyväksytyksi) kanssa. Larppaaminen tule
englannin akronyymistä L.A.R.P. eli Live Action Role-Playing, ja
tarkoittaa suomeksi fyysistä liikettä hyödyntävää
roolipelaamista, erotuksena perinteisiin (pöytä)roolipeleihin,
jotka yleensä tapahtuvat pöydän ääressä istuen, vaikka genrejen
välisiä kokeiluita on toki mahdollista järjestää. Sekä
roolipelaamisessa että larppaamisessa on kuitenkin sananmukaisesti
kyse roolin pelaamisesta, eli ihmisillä on siinä roolit, joita he
näyttelevät, mutta he ovat myös pelaajina osa sääntöjen
määrittelemää peliä.
Yhteneväisyys
historianelävöittämisen kanssa on rooliin eläytyminen, mutta
siihen se sitten jääkin, historianelävöityksessä kun tuota roolia ei pelata, toisin kuin larpeissa. Yleiseen kuvastoon roolipelien ja larppien
maailmasta on juurtunut takavuosien suosituin roolipeligenre
fantasia, joka nojaa vahvasti Tolkienin tuotannon kautta
länsi-Euroopan keskiaikaan, vaikkei mitenkään historiallista
olekaan. Varmasti suurimmalta osin sen takia että Suomessa
suosituimman historianelävöityksen aikakauden, keskiajan kuvasto
maallikkokatsojan silmiin näyttää samalta kuin fantasialarppien
maailma, yhdistyy katsojan mielissä historianelävöittäminen
larppaamiseen. Genrejen lievä samankaltaisuus on kuitenkin
sattumanvaraista, vaikka monet historianelävöitysryhmät ovatkin
kehittyneet fantasialarppiporukoista. On myös hyvä muistaa että
historianelävöittäminen ei ole rajoitettu mihinkään tiettyyn
aikakauteen, ja myös larppien genre on hyvin laaja nykypäivänä.
Vaikka larppi
sijoittuisikin johonkin historialliseen paikkaan ja aikaan, niin kuin
monesti historianelävöitysryhmien järjestämissä larpeissa on
tapana, ei siitä silti voida puhua historianelävöittämisenä,
mikäli kyseessä on peli. Menneisyydessä eläneet ihmiset elivät
normaalia elämää kuten mekin, heidän elämänsä ei ollut peliä,
eivätkä he toimineet ennaltamäärätyn juonen mukaan eivätkä
pelinjohtajat antaneet heille tehtäviä suoritettavaksi. Vaikka larpin (kuten minkä vain muunkin pelin) asetelma olisi kuinka historiallinen tahansa, historiallisuus väistyy pelillisyyden tieltä välittömästi kun peli alkaa ja pelaajat alkavat tehdä omia valintojaan.
Historianelävöittäminen
on toki ikivanha, vähintäänkin jo antiikin Roomassa tunnettu
ilmiö, sen tavat ovat vain muuttuneet vuosituhansien saatossa.
Nykyaikainen historianelävöitys on pitkälti syntynyt
taisteluelävöityksen perinteestä viime vuosisadan loppupuolella.
Historianelävöityksen suosituimman aikakauden (ainakin Euroopassa),
keskiajan, vaikutusvaltaan on vaikuttanut suuresti
fantasiakirjallisuuden ja muun viihdeteollisuuden suosio, mikä
synnytti ensi alkuun SCA:n kaltaisia ryhmittymiä.
SCA eli Society for Creative Anachronism, ”luovan vääränaikaisuuden seura” on yhdysvaltalainen maailman kattojärjestönä itseään pitävä seura kaikenlaiselle keskiaikaan löyhästi liittyvälle tekemiselle, jonka perusti tieteiskirjailija Poul Anderson Kaliforniassa vuonna 1966. Tämä seura pitää yllä modernien kansallisvaltioiden paikalla mielikuvituskartallaan eräänlaisia pseudovaltioita, joilla on omat ”kuninkaallisensa”. Lisäksi kaikilla seuran jäsenillä on historiasta ammentavat fantasianimet, joilla he kutsuvat toisiaan ja joiksi he saattavat itsensä esitellä ulkopuolisillekin. SCA:n jäsenet siis esittävät mielikuvitushahmoja mielikuvitusmaailmassa, joka on löyhästi inspiroitunut keskiajasta. Myös keskiajan eri aikakaudet ja tyylisuunnat, jopa viikinkiajasta renessanssiin (joista kumpikaan ei varsinaisesti kuulu keskiaikaan) saattavat esiintyä samassa tapahtumassa rinnakkain. Tämä on tietenkin silkkaa fantasiaa. Eräs suomalainen seuran jäsen kuvaili SCA:n toimintaa sanoilla ”keskiajan ritariromantiikan innoittama leikki”, mikä vastaa melko hyvin todellisuutta. SCA:n sisällä toimii toki paljon erilaisia ryhmittymiä, ja osa jäsenistä suhtautuukin hieman kunnianhimoisemmin historianelävöitysnäkökulmaan SCA:n toiminnassa. Suurimmalle osalle se on kuitenkin miellyttävää leikkiä romanttisine ritareineen ja prinsessoineen.
SCA eli Society for Creative Anachronism, ”luovan vääränaikaisuuden seura” on yhdysvaltalainen maailman kattojärjestönä itseään pitävä seura kaikenlaiselle keskiaikaan löyhästi liittyvälle tekemiselle, jonka perusti tieteiskirjailija Poul Anderson Kaliforniassa vuonna 1966. Tämä seura pitää yllä modernien kansallisvaltioiden paikalla mielikuvituskartallaan eräänlaisia pseudovaltioita, joilla on omat ”kuninkaallisensa”. Lisäksi kaikilla seuran jäsenillä on historiasta ammentavat fantasianimet, joilla he kutsuvat toisiaan ja joiksi he saattavat itsensä esitellä ulkopuolisillekin. SCA:n jäsenet siis esittävät mielikuvitushahmoja mielikuvitusmaailmassa, joka on löyhästi inspiroitunut keskiajasta. Myös keskiajan eri aikakaudet ja tyylisuunnat, jopa viikinkiajasta renessanssiin (joista kumpikaan ei varsinaisesti kuulu keskiaikaan) saattavat esiintyä samassa tapahtumassa rinnakkain. Tämä on tietenkin silkkaa fantasiaa. Eräs suomalainen seuran jäsen kuvaili SCA:n toimintaa sanoilla ”keskiajan ritariromantiikan innoittama leikki”, mikä vastaa melko hyvin todellisuutta. SCA:n sisällä toimii toki paljon erilaisia ryhmittymiä, ja osa jäsenistä suhtautuukin hieman kunnianhimoisemmin historianelävöitysnäkökulmaan SCA:n toiminnassa. Suurimmalle osalle se on kuitenkin miellyttävää leikkiä romanttisine ritareineen ja prinsessoineen.
SCA:n toiminnan kaltainen puolilarppaaminen hahmoineen joille on luotu kuvitteellinen elämäntarina on omiaan hämmentämään jakoa
historianelävöityksen ja larppaamisen välillä, vaikka
periaatteessa näillä harrastuksilla ei ole mitään tekemistä
keskenään. Larpissa pelataan hahmoa sääntöjen sanelemissa
puitteissa osana peliä, jossa on jokin tavoite ja pelinjohtajia.
Historianelävöitys on mitä tahansa toimintaa, jossa pyritään
tekemään jotain samoin kuin joku muu ihminen on sen joskus aiemmin
tehnyt. Larpeissa voi olla mukana historianelävöitykseltä
kalskahtavia asioita, samoin historianelävöitysnäytöksessä
larppaamiseen viittaavia aspekteja, mutta ne ovat keskenään
periaatteen tasolla täysin erillisiä ja erilaisia tekemisen
muotoja.
Monien
historianelävöittäjien ja larppaajien välillä vallitsee myös
yleinen vastakkainasettelu ja eripura, joka on osittain perusteltua,
osittain ei, ja jota suuren yleisön näitten harrastusten keskenään
sekoittaminen oleellisesti pahentaa. Historianelävöittäjissä
larppaajien ilmiasu herättää pahennusta, kun taas larppaajia
pelottaa historianelävöittäjien kovemmat standardit. Perinteisesti
larppaaminen on ollut helpommin lähestyttävä matalan kynnyksen
aloittelijaystävällinen harrastus kaikenlaisesta hassuihin asuihin
pukeutumisesta ja rooliin eläytymisestä kiinnostuneille, kun taas
historianelävöityksellä on ollut maine parempaan
todellisuudentajuun nojaavana, ja sitä myöten vaikeammin
lähestyttävänä harrastuksena. Poikkeuksia on, kuten kaikessa
aina, mutta pääosin tämä vuosikymmeniä vanha jako pitää yhä
paikkansa.
Onko
kaikki historiahenkinen toiminta historianelävöitystä?
Jeesuksen ristiä nostetaan Helsingin Tuomiokirkon edessä vuonna 2014. Kyseessä on Via Crucis -pääsiäisnäytelmä, joka ei ole historianelävöitystä. Näkeehän sen jo noiden sotilaiden kumikypäristä.
Lyhyt vastaus on tietenkin ei. On olemassa lähes lukematon määrä harrastuksia, jotka liippaavat historianelävöitystä, toiset lähempää, useimmat melko kaukaa. Kutsun tällaisia harrasteita yhteisnimikkeellä ”historiasta inspiroituneet harrastukset”. Historianelävöitystä ei voi tehdä oikein tutkimatta alkuperäislähteitä siltä ajalta jota aikoo elävöittää. Tai vähintäänkin ulkoistaa tämän tutkimustyön akateemisesti koulutetuille tai suuremmasta vapaa-ajasta nauttiville tovereilleen. Jos ei itse tee mitään päällään pitämistä vaatteista ja varusteista, jos edellämainitut pukineet eivät ole millään tapaa historiallisia, eikä harrastaja koskaan osallistu kuin mielikuvituksesta keksittyihin fantasiatapahtumiin, onko tällaista harrastusta oikeutettua kutsua historianelävöittämiseksi? Arvaatte varmaan että minusta ei. Moni voi olla toista mieltä, sillä tällaista ”historianelävöitystä” harrastuksenaan pitäviä ihmisiä on paljon.
On monia paljon
selvempiäkin tapauksia historiallisviitteellisistä harrastuksista,
jotka usein sekoitetaan historianelävöitykseen, mutta jotka eivät
sitä suinkaan ole. Esimerkkinä monissa maissa järjestettävät
pääsiäiskulkueet, joissa esiintyy ristiä kantava Jeesus
”roomalaisten sotilaiden” saattelemana. Katolisissa maissa
yleinen perinne on jo useita vuosisatoja vanha, ja tunnetaanpa se
Suomessakin. Tällainen ei suinkaan ole historianelävöittämistä,
vaikka saattaa ensi silmäyksellä sellaiselta vaikuttaakin. Edes sen
tarkoitus ei enää ole elävöittää historiaa, vaikka olisi ehkä
joskus ollutkin, kyseessähän on vain vanhan tradition jatkaminen ja
uskonnon julkiharjoittaminen. Jos esitys on mukaelma mytologisen
hahmon ympärille kehitetystä fiktiivisestä kertomuksesta, eikä
ketään tarinan hahmoista ole edes puettu historiallisen näköisesti,
ei mitenkään voida puhua historianelävöittämisestä.
Suomessa tunnetuin
esimerkki tällaisesta 'kärsimysnäytelmästä' (”passion
play”) on joka vuosi Helsingissä järjestettävä Via
Crucis, jossa ei enää vuoden 2014 jälkeen ole ollut tapana
pukea näyttelijöitä edes etäisesti historiallishenkisiin asuihin.
YLE kutsuu englanninkielisessä artikkelissaan Via Crucis
-näytelmää sanoin ”Cross re-enactment”, mutta toimittajan
sanavalinta ei tee oikeutta reenactment-termille. Ensinnäkään
kyseessä ei ole historiallisen tapahtuman toisinto, koska se
perustuu mytologisoituun Raamatun kertomukseen. Ja vaikka
olettaisimmekin tapahtuman olleen totta, ei Via Crucis
-näytelmällä ole juuri mitään tekemistä, ehkä hahmojen nimiä
lukuunottamatta, alkuperäisen tarinan kanssa. Kuten artikkelissa
itsessään todetaan, Via Crucis -teos on ohjaajan ja muitten
tekijöiden luomus, teatteritaidetta, joka kertoo enemmän
nykypäivästä kuin mistään muusta. Se on modernisoitu sellaiseen
muotoon, jonka oletetaan puhuttelevan nykykatsojaa enemmän kuin
vuosituhansien aikana säilynyt ikuisena pidetty kertomus. Historian
tai sen elävöittämisen kanssa tällä kaikella ei ole mitään
tekemistä.
Jos yhä olet
kiinnostunut historianelävöityksestä, seuraavassa kirjoituksessani
kerron tarkemmin mitä kaikkea historianelävöitys voi pitääsisällään ja miten sitä voi alkaa harrastaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti